logo

Płaskodziobki

Płaskodziobki (Todidae) to rodzina małych ptaków z rzędu kraskowatych. To miniaturki piłodziobów, ptaków z blisko spokrewnionej rodziny kraskowatych.

Charakterystyczne dla płaskodziobków jest zielone upierzenie z wierzchu, czerwone podgardle, nadymane podczas wydawania odgłosów. Od nasady dzioba biegnie biały wąs. Spód jasny. Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. Ogony są krótkie, spłaszczone nieco dzioby proste i dość długie.

Płaskodziobek kubańskiPłaskodziobek kubański

Todus multicolor

Płaskodziobek kubański (Todus multicolor) to kubański gatunek ptaka z rodziny płaskodziobków. Ma zielone upierzenie z wierzchu, czerwone podgardle z białym wąsem. Ptak ten przesiaduje na gałęziach drzew.

• płaskodziobek cienkodzioby (Todus angustirostris)
  • płaskodziobek długodzioby (Todus mexicanus)
  • płaskodziobek duży (Todus subulatus)
  • płaskodziobek mały (Todus todus)

Ptaki występują tylko na Karaibach. Każdy z gatunków ma swój określony obszar występowania. Zamieszkują lasy, zwykle nad ciekami wodnymi.

Wydawane odgłosy przypominają bzyczenie lub terkot lub odgłos "bip". Zwykle ptaki te przesiadują na gałęziach drzew, startując do owadów siedzących na liściach.

Osiągają rozmiary od 10 do 11,5 cm długości ciała i ciężar zaledwie 5-7 g.

Płaskodziobki gniazdują w płytkich, wydrążonych przez siebie norach na brzegach rzek. Jaja są okrągłe, białe.

Ptaki te polują na owady. Zdarza im się upolować małe kręgowce.

Ptaki te nie są zagrożone wymarciem.

Nigdy nie dokonano obserwacji, aby płaskodziobki przeleciały między drzewami odległość większą niż 40 metrów. Zwykle są to 2-3 metry.

Każde z piskląt jest karmione 140 razy dziennie! Żaden inny ptak nie karmi młodych z taką częstotliwością.