Płetwonogie

Płetwonogie (Pinnipedia) to rząd ssaków wodnych, który liczy dziś 30 gatunków w 3 rodzinach. W Polsce żyją 3 gatunki z tego rzędu ssaków. Bardzo często płetwonogie zalicza się do rzędu drapieżnych (mięsożernych), jako odrębny podrząd. Na potrzeby niniejszej publikacji zastosowaliśmy starszy podział systematyczny.

Rodziny

Wykaz wszystkich opublikowanych artykułów tematycznych, opisujących rodziny ssaków z wybranego rzędu.

Ukryj obce rodziny

Uchatkowate, uszatki

Otariidae

Liczba gatunków: 17
(w Polsce: brak)

Występują we wszystkich morzach i oceanach za wyjątkiem cieplejszych rejonów Oceanu Indyjskiego. Preferują wody zimniejsze. Większą część życia spędzają w wodzie.

Linieją raz w roku na lądzie. Na lądzie poruszają się bardzo niezdarnie, głównie pełznąc na brzuchu, w wodzie są bardzo szybkie i zwinne. Gromadzą się w duże stada w okresie rozrodu na brzegach lub krach lodowych.

Cechy charakterystyczne: kończyny przekształcone w płetwy, wrzecionowate i obłe ciało, krótka szyja, zredukowany ogon, przystosowane do pływania. Samce są zwykle większe od samic. Na lądzie ciepło zatrzymuje głównie futro, w wodzie - gruba warstwa tłuszczu pod skórą.

Mają małe lub całkowicie zredukowane małżowiny uszne. Kręgosłup wygina się we wszystkie strony. W szczęce znajdują się uproszczone zęby, wśród których wyróżniają się duże kły. Zęby mleczne nie występują. Zęby służą przytrzymywaniu pokarmu, a nie rozdrabnianiu. Mają prosty w budowie żołądek, bardzo długie jelita, układ pokarmowy przystosowany do trawienia zdobyczy połkniętej w całości. Mózg jest kulisty, silnie pofałdowany. Dobrze rozwinięty jest wzrok i słuch. Mają słaby węch.

W okresie rozrodu płetwonogie gromadzą się w duże kolonie. Rodzi się zwykle jedno młode. Mleko matki zawiera 50% tłuszczu. Młode często ubarwione inaczej niż dorosłe. Poród odbywa się na lądzie.

Żywią się rybami, skorupiakami i głowonogami. Nie piją, wodę odzyskują w wyniku spalania pokarmu.

Potrafią nurkować na głębokość 100 m a wyjątkowo nawet 200 m. Wytrzymują pod wodą od kilku minut do pół godziny.

Ukryj obce gatunki

Otaria, uchatka patagońska
Foka grenlandzka
Mniszka śródziemnomorska

Foka obrączkowana, nerpa

Trwa ruja u foki obrączkowanej (nerpy)

Rodzą się młode foki obrączkowanej (nerpy)

Foka pospolita, pies morski

Trwa ruja u foki pospolitej w Europie.

Rodzą się młode foki pospolite (psy morskie).