Płoszczyca szara (Nepa cinerea)
© iredding01 - stock.adobe.com

Płoszczyca szara

Płoszczyca szara (Nep cinerea) to gatunek pluskwiaka różnoskrzydłego z rodziny płoszczycowatych. Ciało jest szarobrązowe, spłaszczone grzbietowo-brzusznie, matowe, jasne od spodu (żółtawe), odwłok czerwonawy, zakończony rurką oddechową (do 11 mm długości), która umożliwia owadowi efektywne nurkowanie. Przednie odnóża są chwytne i są nieco podobne do szczypiec.

Gatunek występuje w Europie, Azji oraz w północnej części Afryki. W Polsce występuje na terenie całego kraju. Można go znaleźć w stawach, jeziorach, rzekach, porośniętych wodnymi roślinami. Nie może latać.

Zimuje imago na brzegu wód. Płoszczyca czatuje nieruchomo na dnie zbiornika, przykryta piaskiem lub mułem. Na ofiarę rzuca się gwałtownie i przytrzymuje odnóżami.

Długość ciała wynosi 15-23 mm.

To drapieżnik. Poluje na skorupiaki, owady, kijanki, a nawet małe rybki.

Samica składa jaja na wodnych roślinach wiosną. Larwy rozwijają się w wodzie przez miesiąc. W Polsce występują 1-2 pokolenia w ciągu roku.