Płoszczycowate

Płoszczycowate (Nepidae) to rodzina pluskwiaków różnoskrzydłych, do której zaliczamy około 200 gatunków, z czego w Europie zaledwie pięć, a w Polsce dwa. Pośród tych owadów wyróżniamy dwie podrodziny: płoszczyce (Nepinae) i topielice (Ranatrinae).

Ubarwienie szarobrunatne. Ciało spłaszczone grzbietowo-brzusznie. Topielice mają ciało mocno wydłużone. Z końca odwłoka wystaje długa rurka oddechowa. Głowa ma niewielkie rozmiary, ma trójkątny kształt. Charakterystycznie, scyzorykowato zagięte kończyny przednie służą chwytaniu ofiar i zdecydowanie kojarzą się z odnóżami modliszki. Pierwsza para skrzydeł to półpokrywy. Druga para to skrzydła błoniaste.

Występują w wodach stojących lub wolno płynących z roślinnością wodną.

Większość gatunków nie potrafi latać. Część gatunków jest zdolna do lotu, ale robi to na małe odległości. Poluje z zasadzki. Zimuje postać dorosła.

Płoszczyce osiągają nawet 7 cm długości. To jedne z największych owadów wodnych w Polsce.

Samica składa jaja w tkankach roślin wodnych. Po miesiącu pojawiają się larwy podobne do osobników dorosłych. Pr gu roku tepuje jedno, czasem pokolenia.

To drapieżniki polujące na wodne organizmy wodne, w tym niewielkie ryby i kijanki.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.