Podkowiec mały (Rhinolophus hipposideros)
© Cosmin Manci - Fotolia.com

Podkowiec mały

Podkowiec mały (Rhinolophus hipposideros) to nietoperz z rodziny podkowcowatych, występujący także w Polsce. Ma rude futerko, ale młody podkowiec ma futerko szare. Ma dość szerokie skrzydła i okrągłą głowę. To jeden z najmniejszych naszych nietoperzy. Na nosie znajduje się narośl, która przypomina podkowę (stąd nazwa gatunku).

Cieplejsza strefa Europy i Azji. Występuje również w Afryce. W Polsce tylko na południu kraju. Preferuje zalesione obszary.

Zimuje w jaskiniach, jamach, podziemiach, wisząc głową w dół, owijając się skrzydłami. Latem przebywa w szczelinach skalnych na strychach. Samice latem tworzą małe grupy. Samce żyją samotnie. Zimą spotyka się duże skupiska obu płci w miejscach wilgotnych (jaskinie, kopalnie), gdzie temperatura nie spada poniżej 0°C.

Zjada małe owady i pająki.

Okres godów przypada na jesień i zimę. Dopiero w kwietniu zaczyna się rozwijać zarodek. Samica rodzi raz do roku jedno młode w czerwcu lub lipcu. Samice rodzą w koloniach w dziuplach lub innych schronieniach. Młode potrafi latać już po 3 tygodniach. Pod koniec sierpnia mały nietoperz jest już samodzielny.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Jest pożyteczny, gdyż tępi duże ilości owadów. W Polsce objęty ochroną.

Niektóre źródła podają, że podkowiec mały to najmniejszy nietoperz w Polsce. Podobną wielkość mają karlik malutki i karlik drobny.