Pokolcowate

Pokolcowate (Acanthuridae) to rodzina ryb kostnoszkieletowych z podrzędu Acanthuroidei, rzędu okoniokształtnych, do której zaliczamy około 84 gatunki sklasyfikowane w 7 rodzajach. W Polsce nie mamy przedstawicieli tej rodziny ryb.

Ciało pokolców jest wysokie, silnie bocznie spłaszczone, przypominające dysk. Pysk jest wąski, zakończony paszczą ze szczękami wyposażonymi w zęby, wyspecjalizowane do zeskrobywania glonów i zooplanktonu ze skał lub rafy. Ubarwienie zwykle jednolicie brązowe lub bardzo kolorowe. Płetwa grzbietowa i odbytowa są zwykle długie. Osobniki młode nie zawsze są podobne do osobników dorosłych.

Naso elegansNaso elegans

Naso elegans

Naso elegans to gatunek ryby słonowodnej z rodziny pokolcowatych. Obszar od oczu do pyszczka jest charakterystycznie zabarwiony, tworząc jakby nos. Płetwa ogonowa ma czarne obrzeże. U nasady ogona znajdują się dwie pomarańczowe plamy.

Acanthurus coeruleusAcanthurus coeruleus

Acanthurus coeruleus

Acanthurus coeruleus to gatunek ryby z rodziny pokolcowatych, akwariowa ryba morska. Ciało silnie bocznie spłaszczone. Osobniki dorosłem mają niebieskie ubarwienie ciała z jaśniejszymi, podłużnymi paskami. U nasady ogona żółtawy kolec.

Acanthurus japonicusAcanthurus japonicus

Acanthurus japonicus

Acanthurus japonicus to gatunek ryby z rodziny pokolcowatych, akwariowa ryba morska. Ciało silnie bocznie spłaszczone. Osobniki dorosłem mają żółtawe ubarwienie. Płetwa grzbietowa i odbytowa długie, zaokrąglone, ciemne z pomarańczowym pasem w tylnej części

Acanthurus nigricansAcanthurus nigricans

Acanthurus nigricans

Acanthurus nigricans to gatunek ryby z rodziny pokolcowatych, akwariowa ryba morska. Ciało bocznie spłaszczone. Osobniki dorosłe mają czarne ubarwienie ciała.

Acanthurus olivaceusAcanthurus olivaceus

Acanthurus olivaceus

Acanthurus olivaceus to ryba z rodziny pokolcowatych. Ubarwienie brązowe o oliwkowym odcieniu. W tylnej części ciała brąz jest ciemniejszy. Z boku ciała pomarańczowa plama w ciemnej obwódce.

Acanthurus pyroferusAcanthurus pyroferus

Acanthurus pyroferus

Acanthurus pyroferus to gatunek morskiej ryby akwariowej z rodziny pokolcowatych. Ubarwienie ciała żółtawe, w części twarzowej stonowane. Głowa upstrzona ciemnymi plamami. Podgardle jest czerwone.

Acanthurus xanthopterusAcanthurus xanthopterus

Acanthurus xanthopterus

Acanthurus xanthopterus to gatunek ryby z rodziny pokolcowatych, akwariowa ryba morska. Ciało bocznie spłaszczone. Osobniki dorosłe mają jasnofioletowo-żółtawe ubarwienie ciała.

Ctenochaetus strigosusCtenochaetus strigosus

Ctenochaetus strigosus

Ctenochaetus strigosus to gatunek ryby z rodziny pokolcowatych. Ubarwienie brązowo-pomarańczowe. Wokół oka intensywnie żółta otoczka. Na głowie niebieskawe plamki, przechodzące w równoległe linie po bokach ciała.

Naso brachycentronNaso brachycentron

Naso brachycentron

Naso brachycentron to gatunek morskiej ryby z rodziny pokolcowatych. Ubarwienie od białawego do brązowego, spód jaśniejszy. Na czole charakterystyczny róg.

Naso vlamingiiNaso vlamingii

Naso vlamingii

Naso vlamingii to gatunek ryby z rodziny pokolcowatych. Ubarwienie fioletowo-brunatne, oliwkowe z fioletowymi plamkami i kreskami.

Zebrasoma gemmatumZebrasoma gemmatum

Zebrasoma gemmatum

Zebrasoma gemmatum to gatunek ryby z rodziny pokolcowatych. Ciało jest brązowe w jasne cętki. Płetwa ogonowa jest żółta z cętkowaną nasadą.

Zebrasoma veliferumZebrasoma veliferum

Zebrasoma veliferum

Zebrasoma veliferum to gatunek ryby z rodziny pokolcowatych. Cechą charakterystyczną są wysokie i szerokie, pasiaste płetwy grzbietowa i odbytowa. Ma pasiasty, różnokolorowy wzór.

Pokolec białobrody, pokolec błękitnyPokolec białobrody, pokolec błękitny

Acanthurus leucosternon

Pokolec białobrody, pokolec błękitny (Acanthurus leucosternon) to gatunek ryby z rodziny pokolcowatych. Ubarwienie niebieskie, głowa czarna, pyszczek z białą przepaską. Podgardle białe.

Pokolec czarny, pokolec AchillesaPokolec czarny, pokolec Achillesa

Acanthurus achilles

Pokolec czarny, pokolec Achillesa (Acanthurus achilles) to piękna ryba z rodziny pokolcowatych o żałobnym wyglądzie. Z boku w okolicy nasady ogona znajduje się pomarańczowa plama w kształcie łezki, której nie ma u młodych osobników.

Pokolec królewskiPokolec królewski

Paracanthurus hepatus

Pokolec królewski (Paracanthurus hepatus) to gatunek morskiej ryby z rodziny pokolcowatych. Jest niebieska z czarnym rysunkiem żółtym ogonem. Płetwa grzbietowa i odbytowa jest długa.

Pokolec liniowanyPokolec liniowany

Acanthurus dussumieri

Pokolec liniowany (Acanthurus dussumieri) to gatunek morskiej ryby z rodziny pokolcowatych. Ubarwienie brunatne w niebieskawe prążki, układające się w faliste kształty. Przez oko biegnie żółta lub pomarańczowa pręga.

Pokolec strojny, pokolec pasiastyPokolec strojny, pokolec pasiasty

Acanthurus lineatus

Pokolec strojny, pokolec pasiasty (Acanthurus lineatus) to pięknie ubarwiona ryba z rodziny pokolcowatych. Ma silnie spłaszczone bocznie ciało w kształcie paletki. Płetwa ogonowa wcięta z ostrymi zakończeniami.

Pokolec szaryPokolec szary

Acanthurus sohal

Pokolec szary (Acanthurus sohal) to gatunek ryby morskiej z rodziny pokolcowatych z Morza Czerwonego i Zatoki Perskiej. U nasady ogona widoczna pomarańczowa kreska. Płetwy piersiowe pomarańczowe z czarną obwódką.

Rożec skrobacz, naso żółtogłowyRożec skrobacz, naso żółtogłowy

Naso lituratus

Rożec skrobacz, naso żółtogłowy (Naso lituratus) to gatunek ryby z rodziny pokolcowatych. Ciało od fioletowego, purpurowego do brunatnego. Wargi są pomarańczowe.

Zebrasoma żółtaZebrasoma żółta

Zebrasoma flavescens

Zebrasoma żółta (Zebrasoma flavescens) to przepiękna ryba z rodziny pokolcowatych. Ma cytrynowożółte ubarwienie całego ciała. Ciało jest wysokie, silnie bocznie spłaszczone, przypominające dysk.

• Acanthurus albipectoralis
  • Zebrasoma desjardinii
  • Zebrasoma rostratum
  • Zebrasoma scopas
  • Zebrasoma xanthurum

Ryby te zamieszkują wszystkie morza w strefie tropikalnej. Na ogół żyją dość płytko na rafie koralowej. Większe gatunki żyją nieco głębiej.

Ryby te dorastają do długości ciała od 20 do 100 cm. Zwykle jednak mają około 30 cm długości. W części ogonowej na jego przewężeniu pokolce, jak sama nazwa wskazuje, mają brzytwowate kolce (choć u niektórych gatunków są one zredukowane), którym mogą bronić się przed drapieżnikami.

Samica rozrzuca ikrę swobodnie w wodnej toni. Larwy wykluwają się dość szybko i są przeźroczyste. Prowadzą pelagiczny tryb życia. W swoim rozwoju pokolce mają wyspecjalizowane stadium larwalne, zwane acronurus.

Pokolcowate żywią się głównie glonami i fauną, którą znajdują na rafie i skałach.

Nie są zagrożone wymarciem.

Niebieska rybka cierpiąca na zanik pamięci krótkotrwałej z filmów wytwórni Disney'a i Pixar "Gdzie jest Nemo?" oraz "Gzie jest Dory?" to pokolec królewski.