logo

Pomurnik

Pomurnik (Tichodroma muraria) to najrzadziej występujący ptak w Polsce. Jest kolorowy, szczególnie barwne są skrzydła - czerwone, czarne z białymi plamami. Grzbiet jest szarawy. Samiec ma czarną plamę na gardle w okresie godów. To mały ptak, wielkości kowalika. Zaokrąglone skrzydła przypominają trochę skrzydła motyla. Ma długi, zakrzywiony dziób.

Pomurniki żyją w Polsce jedynie w Tatrach i Pieninach. Mamy ich zaledwie około 20 par lęgowych. Zamieszkują wysokie, pionowe skały nad potokami. Najczęściej można go spotkać w Dolinie Kościeliska.

Jest samotnikiem. W okresie lęgowym żyje w parach. Zimą ptak ten przemieszcza się w niższe partie gór. Czasem można go zaobserwować w tym okresie na ścianach budynków.

Podczas wspinaczki po ścianach ptak ten potrząsa charakterystycznie skrzydłami.

Zjada owady we wszystkich ich stadiach rozwoju, pajęczaki i inne bezkręgowce. Pokarm zbiera z powierzchni skał.

Wyprowadza jeden lęg w sezonie. Gniazduje pośród wysokich skał, w szczelinach i niszach skalnych. Gniazdo zbudowane jest z mchów, porostów, liści z wyściółką z włosów i piór. Samica przystępuje do składania jaj w maju lub czerwcu. Sama je wysiaduje przez 18-20 dni. Liczba jaj w zniesieniu: 3-5. Pisklętami zajmuje się samiec i samica. Po 30 dniach młode uzyskują zdolność lotu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie ścisłej.