Słonecznica (Eurypyga helias)
© Henner Damke - Fotolia.com

Słonecznica

Słonecznica (Eurypyga helias) to jedyny przedstawiciel rodziny słonecznic. Ma krępą budowę ciała. Nogi, szyja i dziób są średniej wielkości. Spód ciała jasno ubarwiony. Pozostała część pstra. Na głowie z boku występują dwie jasne, poprzecznie biegnące pręgi, jedna w miejscu brwi, druga pod okiem. Poza tym upierzenie głowy jest czarne. Na skrzydłach znajdują się piękne plamy o żółtych i brązowych barwach, widoczne po rozłożeniu skrzydeł.

To ptak Ameryki Środkowej i Południowej. Ptaka tego można spotkać nad brzegami rzek, strumieni w gęstych lasach równikowych.

Zwykle brodzi w płytkiej wodzie w poszukiwaniu owadów, rybek i skorupiaków. Żyje samotnie lub w parach. W stanie spokoju ptak ten ma maskujące ubarwienie. Gdy czuje się zagrożony rozpościera skrzydła, ujawniając oczom napastnika jaskrawe, duże plamy. Ptak w ten sposób grozi lub broni się.

Pokarm stanowią owady, małe rybki, skorupiaki.

Gniazduje wysoko na drzewie. Gniazdo to czarka zbudowana z mułu, trawy i patyków. Samica w porze deszczowej składa 2 jaja, które wysiaduje samica na zmianę z samcem przez miesiąc. Pisklęta pokryte są puchem i pióra pokrywają ich ciało dopiero po miesiącu. Pod opieką rodziców pozostają kolejne 2 miesiące.