Słonecznice

Słonecznice (Eurypygidae) to rodzina ptaków z rzędu żurawiowych, która liczy dziś zaledwie 1 gatunek. Słonecznice w Polsce nie występują.

Mają krępą budowę ciała. Nogi, szyja i dziób są średniej wielkości. Spód ciała jasny. Pozostała część pstra. Na czarnej głowie z boku występują dwie jasne, poprzecznie biegnące pręgi. Na skrzydłach znajdują się piękne plamy o żółtych i brązowych barwach, widoczne po rozłożeniu skrzydeł.

SłonecznicaSłonecznica

Eurypyga helias

To jedyny przedstawiciel rodziny słonecznic. Ma krępą budowę ciała. Nogi, szyja i dziób są średniej wielkości. Spód ciała jasno ubarwiony. Pozostała część pstra. Żyje samotnie lub w parach.

Ameryka Środkowa i północna część Ameryki Południowej. Mieszkają nad brzegami rzek, strumieni w gęstych lasach równikowych.

Poniższa tabela zawiera dane na temat występowania opisanych tu gatunków z tej rodziny na różnych kontynentach. Jeżeli jeden gatunek występuje na kilku kontynentach, to jest ujęty we wszystkich tych miejscach.

KontynentLiczba gatunków
Europa0
Azja0
Afryka0
Ameryka Północna1
Ameryka Południowa1
Australia0
Antarktyda0

Zwykle brodzą w płytkiej wodzie w poszukiwaniu pokarmu. Żyją samotnie lub w parach. Gdy słonecznice czują się zagrożone rozpościerają skrzydła, ujawniając oczom napastnika jaskrawe, duże plamy.

Gniazdują wysoko na drzewach. Samice w porze deszczowej składają 2 jaja, które wysiadują oboje rodzice przez 30 dni. Pisklęta pokryte są puchem i pióra pokrywają ich ciało dopiero po miesiącu. Pod opieką rodziców pozostają kolejne 2 miesiące.

Pokarm stanowią owady, małe rybki, skorupiaki.

Nie są zagrożone wymarciem.