PL

Smukwa okazała, smukwa kosmata

Smukwa okazała, smukwa kosmata (Scolia hirta) to gatunek dużego owada błonkoskrzydłego z rodziny smukwowatych. Ciało jest czarne, a na odwłoku znajdują się charakterystyczne żółte plamy (na drugi, trzecim i czasem na czwartym segmencie). Czarne lub ciemnobrązowe skrzydła mają niebieski odcień. Ciało pokryte włoskami. Na głowie dość grube czułki.

Smukwa okazała, smukwa kosmata (Scolia hirta)
© imageBROKER - Fotolia.com

Smukwa okazała występuje dość licznie w rejonie Morza Śródziemnomorskiego. U nas smukwa kosmata jest rzadko spotykanym owadem. Zasiedla suche tereny, o piaszczystym podłożu ze skąpą roślinnością.

Okres lotu trwa od lipca do września. Lubi siadać na kwiatach niebieskich, szczególnie na przetaczniku, także na macierzance.

Osiąga długość ciała od 12 do 25 mm.

Osobniki dorosłe żywią się nektarem i pyłkiem kwiatowym. Larwy typu czerw to pasożyty wewnętrzne chrząszczy.

Samica zakopuje się w ziemi i szuka chrząszcza, którego paraliżuje żądłem i składa w jego ciele jajo. Po wszystkim samica wydostaje się na powierzchnię. Samce wylęgają się pierwsze.

To owad narażony w Polsce na wymarcie.