Smukwowate

Smukwowate (Scoliidae) to rodzina owadów z rzędu błonkoskrzydłych. Do rodziny tej należą tylko dwa krajowe gatunki. Cała rodzina liczy około 300 gatunków.

Są to dość duże błonkówki. Krajowe gatunki są ubarwione na czarno, a na odwłoku znajdują się duże żółte plamy. Czarne skrzydła mienią się niebieskawo. W spoczynku skrzydła układają się wzdłuż ciała. Larwa ma postać czerwia.

Smukwa okazała, smukwa kosmataSmukwa okazała, smukwa kosmata PL

Scolia hirta

Smukwa okazała, smukwa kosmata (Scolia hirta) to gatunek owada błonkoskrzydłego z rodziny smukwowatych. Ciało jest czarne, a na odwłoku znajdują się charakterystyczne żółte plamy. Czarne lub ciemnobrązowe skrzydła mają niebieski odcień.

• Smukwa włochata (Composcolia ciliata)
  • Smukwa żółtoczoła (sześcioplama) (Elis sexmaculata)
  • Smukwa czwórplama (Scolia quadripunctata)

Owady te często siadają na przetacznikach i macierzankach. W Polsce owady te spotykane są rzadko i pojedynczo. Preferują rejony cieplejsze, dobrze nasłonecznione, piaszczyste. Mogą to być murawy, suche łąki, stoki gór. U niektórych gatunków europejskich aktywność tych owadów zaczyna się powyżej temperatury 20 °C.

Na noc i niepogodę owady te kryją się w ziemnych jamkach. Część gatunków to pasożyty, rozwijające się w ciele chrząszczy.

Długość cyklu rozwojowego u krajowych gatunków trwa 2-3 tygodnie. Przeobrażenie jest zupełne.

Osobniki dorosłe żywią się pyłkiem i nektarem kwiatów.

Do rodziny tej należy największa europejska błonkówka - smukwa żółtoczoła (sześcioplama) o łacińskiej nazwie Elis sexmaculata o długości do 5 cm.