Strwolotkowate

Strwolotkowate (Dactylopteridae) to rodzina ryb kostnoszkieletowych z rzędu skorpenokształtnych, do których zaliczamy 7 gatunków w 2 rodzajach.

Najbardziej charakterystyczne są bardzo duże, wachlarzowate płetwy piersiowe. Ciało walcowate, zwężające się ku tyłowi. Łuski drobne. Nad oczami znajduje się kostny hełm. Otwór gębowy końcowy. Występują dwie płetwy grzbietowe.

Dactyloptena macracanthaDactyloptena macracantha

Dactyloptena macracantha

Dactyloptena macracantha to gatunek morskiej ryby z rodziny strwolotkowatych. Przypomina nieco ptaka lub motyla. Najbardziej charakterystyczne są duże, skrzydlaste, wachlarzowate płetwy piersiowe.

Dactyloptena orientalisDactyloptena orientalis

Dactyloptena orientalis

Dactyloptena orientalis to gatunek morskiej ryby z rodziny strwolotkowatych. Przypomina nieco ptaka lub motyla. Najbardziej charakterystyczne są duże, skrzydlaste, wachlarzowate płetwy piersiowe.

StrwolotkaStrwolotka

Dactylopterus volitans

Strwolotka (Dactylopterus volitans) to gatunek ryby z rodziny strwolotkowatych. Ciało wydłużone, walcowate, zwężające się ku tyłowi. Najbardziej charakterystyczne są duże, skrzydlaste, wachlarzowate płetwy piersiowe, podzielone na dwie części. Ryba ta ma d

• Dactyloptena gilberti
  • Dactyloptena peterseni

Strwolotki występują w tropikalnych wodach o piaszczystym dnie, zwykle do głębokości 200 m. Występują w Atlantyku, Pacyfiku i Oceanie Indyjskim.

Długość ciała do 90 cm.