Szlaczkoń siarecznik (Colias hyale)
© hfox - Fotolia.com

Szlaczkoń siarecznik

Szlaczkoń siarecznik (Colias hyale) to gatunek motyla z rodziny bielinkowatych. Samiec z wierzchu ma żółte skrzydła, samica - białe z zielonym odcieniem. Przednie skrzydła mają czarne brzegi. W części środkowej znajduje się ciemna plamka. Na skrzydłach drugiej pary znajduje się pomarańczowa plama. Gąsienica ma zieloną barwę, a po bokach biegną żółte i wąskie linie. Gatunek ten jest niezwykle podobny do szlaczkonia południowego (Colias australis).

Motyl ten występuje w Europie i Azji. U nas jest dość pospolity. Można go spotkać na łąkach, polach i miejscach ruderalnych.

Dorosłe osobniki latają w słoneczne dni szybko i nisko nad ziemią. Siadają najczęściej na kwiatach o kolorach żółtym i fioletowym. Zimuje postać gąsienicy (niektóre źródła wskazują też na poczwarki). Okres lotu trwa od wczesnej wiosny do późnej jesieni (różne pokolenia).

Rozpiętość skrzydeł tego motyla waha się od 40 do 45 mm.

Roślinami żywicielkami są koniczyna, lucerna, wyka, komonica, cieciorka i inne bobowate.

Szlaczkoń siarecznik wyprowadza dwa (rzadziej trzy) pokolenia w ciągu roku.

Szlaczkonia południowego opisano jako odrębny gatunek dopiero w roku 1911 przez włoskiego biologa o nazwisku Verity. Po drugiej wojnie światowej zdano sobie sprawę z tego, że motyl ten jest obecny także w naszej części Europy.