Bielinkowate

Bielinkowate (Pieridae) to rodzina owadów, która liczy dziś 1200 gatunków. W Polsce żyje 17 gatunków z tej rodziny owadów.

To zwykle dość duże motyle. Ich skrzydła często są białe lub żółte z czarnymi elementami (tak jest w Polsce, gatunki z Ameryki Południowej są kolorowe). Mają dobrze rozwinięte przednie nogi. Gąsienice są przeważnie zielonkawe, pokryte krótkimi włoskami. Brzegi skrzydeł są gładkie. Często występuje dymorfizm płciowy.

lekcje
Rozpoznawanie motyli dziennych Polski cz.1

Poznaj najpiękniejsze, najbardziej pospolite motyle dzienne Polski. Naucz się je rozpoznawać.

spis treści

Testy

Testy pozwalają zweryfikować wiedzę po każdej lekcji.

ikona Rozpoznawanie motyli dziennych Polski cz.1.

Prosty test, który sprawdzi twoją umiejętność rozpoznawania najpiękniejszych i najbardziej pospolitych motyli dziennych Polski.

Cepora aspasiaCepora aspasia

Cepora aspasia

Cepora aspasia to gatunek motyla z rodziny bielinkowatych. Skrzydła pierwszej pary białe z czarnym, grubym żyłkowaniem. Druga para skrzydeł jest żółta, czarno obrzeżona.

Hebomoia leucippeHebomoia leucippe

Hebomoia leucippe

Hebomoia leucippe to gatunek motyla z rodziny bielinkowatych. Skrzydła pierwszej pary są czerwone. Druga para skrzydeł jest żółta lub czerwona.

Bielinek bryonie
Bielinek bryonie PL

Pieris bryoniae

Bielinek bryonie (Pieris bryoniae) to motyl z rodziny bielinkowatych, bardzo podobny do bielinka bytomkowca. U samców z wierzchu na skrzydłach widnieje pojedyncza ciemna plamka lub jej nie ma, zaś u samic są dwie takie plamki.

Bielinek bytomkowiecBielinek bytomkowiec PL

Pieris napi

Bielinek bytomkowiec to bardzo pospolity w naszym kraju motyl dzienny. Skrzydła drugiej pary od spodu są żółte z ciemnym żyłkowaniem. Samiec ma na przednich skrzydłach jedną plamkę lub wcale, samica ma dwie plamki.

Bielinek kapustnik
Bielinek kapustnik PL

Pieris brassicae

Bielinek kapustnik to pospolity w naszym kraju motyl dzienny o białych skrzydłach z ciemnymi plamami na skraju skrzydeł i kropkami u samicy. Gąsienica posiada małe włoski, jest smukła i kolorowa. To szkodnik ogrodów warzywnych.

Bielinek rukiewnikBielinek rukiewnik PL

Pontia daplidice

Bielinek rukiewnik to stale migrujący motyl, z charakterystycznymi, zielonymi polami na spodzie skrzydeł. W Polsce nie jest bardzo pospolity. Druga para skrzydeł ma szare obszary na białawym tle i drobne ciemne kreski u samca, a ciemne plamy u samicy.

Bielinek rzepnikBielinek rzepnikBielinek rzepnik PL

Pieris rapae

Bielinek rzepnik to pospolity w Polsce motyl z rodziny bielinkowatych o białych skrzydłach z niewielkimi ciemnymi plamkami. Gąsienica jest szarozielona. Wzdłuż ciała biegną trzy wąskie, żółte linie.

Latolistek cytrynek, listkowiec cytrynekLatolistek cytrynek, listkowiec cytrynek PL

Gonepteryx rhamni

Latolistek cytrynek, zwany też listkowcem cytrynkiem, to pospolity w Polsce motyl dzienny o pięknych żółtych skrzydłach. Motyl ten jest jednym z najbardziej długowiecznych motyli Europy. Żyje do jedenastu miesięcy.

Niestrzęp głogowiecNiestrzęp głogowiecNiestrzęp głogowiec PL

Aporia crataegi

To dość pospolity w Europie i Azji motyl z rodziny bielinkowatych o pięknych, białych skrzydłach z wyraźnym, czarnym żyłkowaniem. W dawnych czasach motyl ten był postrachem sadowników.

Szlaczkoń erateSzlaczkoń erate PL

Colias erate

Szlaczkoń erate (Colias erate) to gatunek dziennego motyla z rodziny bielinkowatych o zmiennym ubarwieniu skrzydeł, najczęściej żółtym.

Szlaczkoń południowiecSzlaczkoń południowiec PL

Colias alfacariensis

Szlaczkoń południowiec (Colias alfacariensis) to gatunek dziennego motyla z rodziny bielinkowatych, bardzo podobny do siarecznika. Samiec ma jaskrawożółte skrzydła. U samicy są one białawe.

Szlaczkoń siarecznikSzlaczkoń siarecznik PL

Colias hyale

Szlaczkoń siarecznik (Colias hyale) to gatunek motyla z rodziny bielinkowatych, niezwykle podobny do szlaczkonia południowego. W części środkowej znajduje się ciemna plamka. Na skrzydłach drugiej pary znajduje się pomarańczowa plama.

Szlaczkoń sylwetnikSzlaczkoń sylwetnik PL

Colias crocea

Szlaczkoń sylwetnik (Colias crocea) to gatunek motyla z rodziny bielinkowatych o żółtych skrzydłach i o dość dużej zmienności ubarwienia. Można pomylić ten gatunek z rzadkimi u nas szlaczkoniem erate i szlaczkoniem szafrańcem.

Szlaczkoń szafraniecSzlaczkoń szafraniec PL

Colias myrmidone

Szlaczkoń szafraniec (Colias myrmidone) to gatunek motyla z rodziny bielinkowatych. Samiec ma pomarańczowe skrzydła. Skrzydła samicy są zmiennego koloru. Skrzydła są obrzeżone ciemną obwódką, u samicy z jasnymi plamami.

Szlaczkoń torfowiecSzlaczkoń torfowiec PL

Colias palaeno

Szlaczkoń torfowiec (Colias palaeno) to gatunek motyla z rodziny bielinkowatych. Wierzch skrzydeł samców żółty z czarną przepaską brzegową. Nasada skrzydeł ciemniejsza. Samice mają kremowe skrzydła.

Wietek gorczycznikWietek gorczycznik PL

Leptidea sinapis

Wietek gorczycznik (Leptidea sinapis) to gatunek motyla z rodziny bielinkowatych, podobny do wietka irlandzkiego. Skrzydła białe. U samca wierzchołek skrzydła z ciemną plamą, która u samicy jest szara.

Wietek irlandzkiWietek irlandzki PL

Leptidea juvernica

Wietek irlandzki (Leptidea juvernica) to gatunek motyla z rodziny bielinkowatych, bardzo podobny do wietka gorczycznika. Oba motyle były do niedawna uważane za jeden gatunek.

Zorzynek rzeżuchowiec
Zorzynek rzeżuchowiec PL

Anthocharis cardamines

Zorzynek rzeżuchowiec to motyl dzienny. Samiec wyróżnia się od samicy pomarańczowymi plamami na przednich skrzydłach. Gąsienica jest smukła, nieowłosiona, zielona z jasnym paskiem po bokach.

• Wietek morsei (Leptidea morsei)

Występują na całym świecie. Preferują otwarte przestrzenie. Część gatunków to bardzo pospolite motyle w naszym kraju. Lubią kwiaty wyki, koniczyny, lucerny.

Motyle te latają nisko w ciągu dnia niezależnie od nasłonecznienia. Część gatunków podejmuje wielokilometrowe wędrówki.

Rozmnażanie z przeobrażeniem zupełnym. Jaja mają wrzecionowaty kształt z żeberkowaniem. Poczwarki są zielone i są przyczepione kremasterem do podłoża i przepasane nitką przędzy.

Spożywają dużo wody. Gąsienice odżywiają się roślinami przede wszystkim z rodziny krzyżowych.

Niektóre gatunki to szkodniki upraw warzywnych.

Bielinek bryonie: Okres lotu bielinka bryonie w Beskidach.
         Bielinek bytomkowiec: Obserwujemy postać dorosłą bielinka bytomkowca - pierwsze pokolenie.
          Bielinek bytomkowiec: Obserwujemy postać dorosłą bielinka bytomkowca - drugie pokolenie.
         Bielinek kapustnik: Obserwujemy postać dorosłą bielinka kapustnika - pierwsze pokolenie.
          Bielinek kapustnik: Obserwujemy postać dorosłą bielinka kapustnika - drugie pokolenie.
          Bielinek kapustnik: Obserwujemy czasem postać dorosłą bielinka kapustnika - częściowe trzecie pokolenie.
          Bielinek rukiewnik: Obserwujemy postać dorosłą bielinka rukiewnika - pierwsze pokolenie (w Polsce).
          Bielinek rukiewnik: Obserwujemy postać dorosłą bielinka rukiewnika - drugie pokolenie w Polsce.
          Latolistek cytrynek, listkowiec cytrynek: W Polsce można spotkać postać dorosłą listkowca cytrynka po zimowaniu.
         Latolistek cytrynek, listkowiec cytrynek: Czas obserwacji gąsienic latolistka cytrynka.
       Latolistek cytrynek, listkowiec cytrynek: Okres lotu listkowca cytrynka.
         Latolistek cytrynek, listkowiec cytrynek: Latolistek cytrynek znajduje się w stanie odrętwienia letniego.
         Niestrzęp głogowiec: Obserwujemy postać dorosłą niestrzępa głogowca.
  Niestrzęp głogowiec: Obserwujemy postać larwalną niestrzępa głogowca.
       Szlaczkoń erate: Okres lotu szlaczkonia erate.
     Szlaczkoń siarecznik: Okres lotu szlaczkonia siarecznika (2-3 pokolenia).
        Szlaczkoń sylwetnik: Okres lotu szlaczkonia sylwetnika w Polsce.
       Szlaczkoń szafraniec: Okres lotu szlaczkonia szafrańca.
          Szlaczkoń torfowiec: Okres lotu szlaczkonia torfowca.
        Wietek gorczycznik: Okres lotu wietka gorczycznika.
        Wietek irlandzki: Okres lotu wietka irlandzkiego.
         Zorzynek rzeżuchowiec: Okresy lotów zorzynka rzeżuchowca w Polsce.
        Zorzynek rzeżuchowiec: W Polsce można spotkać gąsienicę zorzynka rzeżuchowca.