PL

Niestrzęp głogowiec

Niestrzęp głogowiec (Aporia crataegi) to dość pospolity w Europie i Azji motyl z rodziny bielinkowatych o pięknych, białych skrzydłach z wyraźnym, czarnym żyłkowaniem. Samica jest trochę większa od samca. Ma też nieco grubszy odwłok. Czułki są długie, czarne. Czarne są też odnóża i oczy złożone.

Niestrzęp głogowiec(Aporia crataegi)
© M.R. Swadzba - Fotolia.com

Motyl ten występuje w północnej części Afryki, w Europie oraz w Azji aż po Japonię. Gatunek ten nie występuje w Anglii. W Polsce występuje na terenie całego kraju. Pionowy zasięg występowania to 500-2000 m n.p.m. W Polsce motyl ten jest rzadko spotykany. Preferuje nasłonecznione tereny porośnięte krzewami, pola uprawne, sady.

Zimuje postać gąsienicy z zwiniętych liściach. Niepokojona gąsienica opuszcza się na nitce przędzy. Jest to motyl o dziennej aktywności.

Roślinami żywicielkami są głóg i bardzo często liście drzew owocowych.

W ciągu roku pojawia się jedno pokolenie. Samica składa jaja koloru jasnożółtego od spodu liści. Gąsienice początkowo żerują w oprzędzie. Po przezimowaniu gąsienice żerują pojedynczo. Przepoczwarzenie następuje po 2-5 tygodniach na źdźbłach traw. Okres rozwoju trwa 10 miesięcy, razem z zimowaniem.

W dawnych czasach motyl ten był postrachem sadowników.