Szlaczkoń sylwetnik (Colias crocea)
© Child of nature - Fotolia.com

Szlaczkoń sylwetnik

Szlaczkoń sylwetnik (Colias crocea) to gatunek motyla z rodziny bielinkowatych o żółtych skrzydłach i o dość dużej zmienności ubarwienia. Zaznaczony jest silny dymorfizm płciowy. Samiec jest żółtopomarańczowy z wierzchu i ma czarne obrzeże skrzydeł. Na przednich skrzydłach występuje czarna plama. Na skrzydłach tylnej pary występuje pomarańczowa plama. Jest jaśniejszy od spodu. Samica ma białawe skrzydła lub żółtozielonkawe, a plamy są mniej intensywne. Można pomylić ten gatunek z rzadkimi u nas szlaczkoniem erate i szlaczkoniem szafrańcem. Gąsienica jest zielona, ma na boku białą linię z żółtymi i pomarańczowymi plamkami.

Motyl ten występuje na terenie całego kraju z różną liczebnością, często występuje pospolicie. Jest obecny w północnej części Afryki, w Azji Mniejszej i prawie całej Europie. Preferuje otwarte tereny, czyli łąki, pastwiska, tereny ruderalne.

Gatunek ten odbywa dalekie wędrówki. Wczesną wiosną pojawiają się u nas osobniki z południa Europy. Szlaczkoń sylwetnik nie jest w stanie przeżyć u nas zimy w żadnym stadium. Osobniki dorosłe odlatują z Polski przed zimą na południe. Okres lotu w Polsce trwa od maja do czerwca i od października do listopada. Ma szybki lot i nie jest łatwy w obserwacji.

Rozpiętość skrzydeł wynosi od 42 do 48 mm.

Gąsienica żeruje na różnych roślinach bobowatych.

Występują u nas 2, rzadko trzy pokolenia.

Nie jest to gatunek zagrożony wymarciem.