Tasza, zając morski

Tasza, zając morski (Cyclopterus lumpus) to ryba morska, należąca do rodziny taszowatych. Ma krępe, wysklepione, okrągłe i bardzo masywne ciało w kolorze szarym, pokryte różnymi wyrostkami, guzami kostnymi. Strona brzuszna jest jaśniejsza. Płetwa grzbietowa pokryta jest dość grubą warstwą skóry. W okresie godowym brzuch samca staje się pomarańczowy, a grzbiet brązowy. Płetwy brzuszne są zrośnięte w przyssawkę. Samice są większe.

Tasza, zając morski (Cyclopterus lumpus)

© Picture Partners - Fotolia.com

Występuje w przybrzeżnych wodach północnego Atlantyku. Jest obecna także w Bałtyku. Zajmuje strefę przybrzeżną wód, rzadko schodzi na głębokość do 350 m. Czasem pływa w toni wodnej.

Środowisko

ryba morska
Oceany / Morza

Atlantyk
Bałtyk

To mało ruchliwa ryba, prowadzi przydenny tryb życia. Podczas pływów ryba ta przytrzymuje się dna za pomocą płetw piersiowych, które przypominają przyssawki.

Dorasta do 60 cm (samice) długości ciała, chociaż w Bałtyku tylko do 30 cm.

Poluje na skorupiaki, małe ryby i meduzy.

Samica wczesną wiosną składa jaja w grudkach na samym brzegu zbiornika wody. Przez długi czas od wiosny samiec nie je. Jest to okres tarła i opieki nad jajami. Jaj strzeże samiec. Gdy woda odpływa, bywa że samiec pozostaje na brzegu, chroniąc jaja swoim ciałem. Larwy mają nawet 6-7 mm długości. Po wylęgu młode przysysają się do ciała samca.

To jadalna ryba, ale tylko samce mają smaczne mięso. Spożywa się ją w postaci wędzonej lub konserw. W Polsce ryba ta nie jest objęta wymiarem i okresem ochronnym.

Ikra taszy po zabarwieniu na czarno czasem sprzedawana jest jako tani kawior.

Elektryczne ryby
Wiele ryb potrafi wytwarzać prąd elektryczny. Czy prąd taki może być niebezpieczny dla człowieka? Czy można w jakiś sposób wykorzystać tę energię elektryczną?