Trzewikodzioby

Trzewikodzioby (Balaenicipitidae) to rodzina ptaków z rzędu brodzących. Rodzina ta liczy dziś zaledwie 1 gatunek. W Polsce trzewikodzioby nie występują.

Najbardziej charakterystyczną cechą tych ptaków jest potężny, przypominający nieco chodak, dziób, haczykowato zakończony. Również głowa jest potężna. Szyja jest stosunkowo krótka. Upierzenie szaroniebieskie z zielonym połyskiem. Ciało jest dość masywne, nogi długie.

TrzewikodzióbTrzewikodziób

Balaeniceps rex

Ma charakterystyczny, potężny i dość krótki dziób (ma około 20 cm długości), przypominający drewniany but. Dziób ten jest na końcu haczykowato zagięty ku dołowi. Głowa również jest duża, szyja krótka. Zamieszkuje Afrykę.

Ptaki te można spotkać w Afryce na bagnach, nad brzegami stawów i jezior oraz rzek.

Prowadzą zasadniczo nocny tryb życia. Sprawnie latają, opierając dziób ciało. Pokarmu szukają samotnie lub w niewielkich grupach. Prowadzą osiadły tryb życia.

Gniazdują na ziemi w trawie, najczęściej w porze suchej, gdy występuje obfitość pokarmu w postaci ryb dwudysznych. Samica składa 1-2 jaja. Pisklęta są gniazdownikami.

Ryby, głównie dwudyszne, wykopywane z mułu za pomocą dzioba. Ponadto inne organizmy wodne.

Są to ptaki bliskie zagrożenia wymarciem.