Warany

Warany (Varanidae) to rodzina gadów, która liczy dziś 34 gatunki w 1 rodzaju.

Ich cechą charakterystyczną jest język, zbudowany z dwóch części: mięsistej pochwy, stanowiącej dla wysuwanej, rozdwojonej części języka, która stanowi narząd dotyku. Szyja jest długa, ogon bocznie spłaszczony, nie może być odrzucony przez zwierzę. Palce kończyn zaopatrzone w pazury. Na głowie występują liczne tarczki, na całym ciele - łuski, pod którymi nie ma zwykle płytek kostnych. Pośród waranów są największe dziś żyjące jaszczurki.

Są to gady Starego Świata i niektórych wysp. Największa różnorodność waranów występuje w Australii (25 gatunków). Preferują suche obszary.

Są zwykle bardzo ruchliwe. Prowadzą naziemny tryb życia. Bardzo dobrze wspinają się na drzewa.

Waran z Komodo jest jadowity. Warany posługują się zwykle zmysłem chemicznym. Dobrze rozwinięty jest także węch i słuch.

Wszystkie warany są jajorodne. Samice składają od 7 do 37 jaj w ziemi, dziuplach, kopcach termitów. Samce toczą walki o samice.

Żywią się kręgowcami i bezkręgowcami. Zjadają jaja, padlinę. Niektóre gatunki napadają na duże ssaki (nawet bawół indyjski, który waży 500 kg), atakują też ludzi. Większość jest owadożerna. Niektóre warany żywią się owocami.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Gady Polski — quiz