Warany

Warany (Varanidae) to rodzina gadów, która liczy dziś 34 gatunki w 1 rodzaju.

Wygląd

Ich cechą charakterystyczną jest język, zbudowany z dwóch części: mięsistej pochwy, stanowiącej dla wysuwanej, rozdwojonej części języka, która stanowi narząd dotyku. Szyja jest długa, ogon bocznie spłaszczony, nie może być odrzucony przez zwierzę. Palce kończyn zaopatrzone w pazury. Na głowie występują liczne tarczki, na całym ciele - łuski, pod którymi nie ma zwykle płytek kostnych. Pośród waranów są największe dziś żyjące jaszczurki.

Varanus rosenbergiVaranus rosenbergi

Varanus rosenbergi

Varanus rosenbergi to gatunek jaszczurki z rodziny waranów. Ma długą szyję, spłaszczony bocznie ogon, dość smukłą sylwetkę. Ubarwienie szarawe z pomarańczowożółtymi plamkami.

Waran białogardłyWaran białogardły

Varanus albigularis

Waran białogardły (Varanus albigularis) to gatunek jaszczurki z rodziny waranów. Występuje w Afryce na południe od równika na obszarach sawannowych.

Waran czarny, waran szorstkoszyiWaran czarny, waran szorstkoszyi

Varanus rudicollis

Waran czarny, waran szorstkoszyi (Varanus rudicollis) to gatunek jaszczurki z rodziny waranów o ciemnoszarym lub czarnym ubarwieniu z jasnymi plamkami na ciele. Osobniki dorosłe są czarne. Gatunek pochodzi z Indonezji.

Waran kolczastoogonowyWaran kolczastoogonowy

Varanus acanthurus

Waran kolczastoogonowy (Varanus acanthurus) to gatunek jaszczurki z rodziny waranów. Głowa jest wydłużona, pysk zaostrzony. Ogon jest w przekroju okrągły, pokryty kolczastymi łuskami. Ubarwienie dość zmienne.

Waran kolorowyWaran kolorowy

Varanus varius

Waran kolorowy (Varanus varius) to gatunek jaszczurki z rodziny waranów, jeden z największych waranów. Ubarwienie brązowo-czarne lub czarne z żółtymi, poprzecznymi pasami.

Waran MertensaWaran Mertensa

Varanus mertensi

Waran Mertensa to gatunek gada z rodziny waranowatych, prowadzącego wodny tryb życia. Ma bardzo długi ogon, mocno spłaszczony. Nozdrza znajdują się na czubku nosa.

Waran nilowyWaran nilowy

Varanus niloticus

Waran nilowy (Varanus niloticus) to gatunek gada z rodziny waranów o szarozielonym ubarwieniu ciała z niewyraźnym plamkowaniem. Ciało jest mocno wydłużone. Kończyny zakończone są ostrymi pazurami.

Waran papuaskiWaran papuaski

Varanus salvadorii

Waran papuaski to bardzo duża jaszczurka z charakterystycznymi żółtymi plamami na ciele, , które układają się w poprzeczne rzędy. Ma bardzo długi ogon, stanowiący połowę długości ciała.

Waran paskowany, waran leśnyWaran paskowany, waran leśny

Varanus salvator

Waran paskowany, waran leśny (Varanus salvator) to gatunek dużej jaszczurki z rodziny waranów. Głowa niewielkich rozmiarów, szyja długa, silny ogon, bocznie spłaszczony.

Waran stepowy (pustynny)Waran stepowy (pustynny)

Varanus exanthematicus

Waran stepowy zwany pustynnym, to waran o ciemnooliwkowym ubawieniu z małymi, jasnymi, żółtymi plamkami. Ogon jest pokryty ciemnymi i żółtymi pręgami.

Waran szmaragdowy, waran szmaragdowozielonyWaran szmaragdowy, waran szmaragdowozielony

Varanus prasinus

Waran szmaragdowy, waran szmaragdowozielony (Varanus prasinus) to gatunek gada z rodziny waranów. Ma wydłużoną sylwetkę ciała, bardzo długi ogon. Ubarwienie zielone z poprzecznymi, czarnymi pasami.

Waran timorskiWaran timorski

Varanus timorensis

Waran timorski to piękna jaszczurka pochodząca z Indonezji o wydłużonym kształcie ciała. Ma dość długą szyję i stosunkowo małą głowę. Żyje na kilku wyspach na południowej części Indonezji.

Waran z Komodo, smok z KomodoWaran z Komodo, smok z Komodo

Varanus komodoensis

Waran z komodo to największa jaszczurka świata. Występuje bardzo rzadko. Głowa jest duża, pysk wydłużony, szyja gruba, ma długi ogon. Kopie nory w ziemi, w których spędza noce.

• Varanus baritji
  • Varanus macraei
  • Varanus marmoratus
  • Varanus mitchelli
  • Varanus nuchalis
  • Waran Gray'a (Varanus olivaceus)
  • Varanus panoptes
  • Varanus storri
  • Varanus telenesetes
  • Varanus tristis
  • Varanus yemenensis

Są to gady Starego Świata i niektórych wysp. Największa różnorodność waranów występuje w Australii (25 gatunków). Preferują suche obszary.

Są zwykle bardzo ruchliwe. Prowadzą naziemny tryb życia. Bardzo dobrze wspinają się na drzewa.

Waran z Komodo jest jadowity. Warany posługują się zwykle zmysłem chemicznym. Dobrze rozwinięty jest także węch i słuch.

Wszystkie warany są jajorodne. Samice składają od 7 do 37 jaj w ziemi, dziuplach, kopcach termitów. Samce toczą walki o samice.

Żywią się kręgowcami i bezkręgowcami. Zjadają jaja, padlinę. Niektóre gatunki napadają na duże ssaki (nawet bawół indyjski, który waży 500 kg), atakują też ludzi. Większość jest owadożerna. Niektóre warany żywią się owocami.