Warany

Warany (Varanidae) to rodzina gadów, która liczy dziś 34 gatunki w 1 rodzaju.

Wygląd

Ich cechą charakterystyczną jest język, zbudowany z dwóch części: mięsistej pochwy, stanowiącej dla wysuwanej, rozdwojonej części języka, która stanowi narząd dotyku. Szyja jest długa, ogon bocznie spłaszczony, nie może być odrzucony przez zwierzę. Palce kończyn zaopatrzone w pazury. Na głowie występują liczne tarczki, na całym ciele - łuski, pod którymi nie ma zwykle płytek kostnych. Pośród waranów są największe dziś żyjące jaszczurki.

Ukryj obce gatunki
Ukryj polskie gatunki

Status IUCN

Waran białogardłyWaran białogardły

Varanus albigularis

Waran białogardły (Varanus albigularis) to gatunek jaszczurki z rodziny waranów. Występuje w Afryce na południe od równika na obszarach sawannowych.

Waran czarny, waran szorstkoszyiWaran czarny, waran szorstkoszyi

Varanus rudicollis

Waran czarny, waran szorstkoszyi (Varanus rudicollis) to gatunek jaszczurki z rodziny waranów o ciemnoszarym lub czarnym ubarwieniu z jasnymi plamkami na ciele. Osobniki dorosłe są czarne. Gatunek pochodzi z Indonezji.

Waran MertensaWaran Mertensa

Varanus mertensi

Waran Mertensa to gatunek gada z rodziny waranowatych, prowadzącego wodny tryb życia. Ma bardzo długi ogon, mocno spłaszczony. Nozdrza znajdują się na czubku nosa.

Waran nilowyWaran nilowy

Varanus niloticus

Waran nilowy (Varanus niloticus) to gatunek gada z rodziny waranów o szarozielonym ubarwieniu ciała z niewyraźnym plamkowaniem. Ciało jest mocno wydłużone. Kończyny zakończone są ostrymi pazurami.

Waran papuaskiWaran papuaski

Varanus salvadorii

Waran papuaski to bardzo duża jaszczurka z charakterystycznymi żółtymi plamami na ciele, , które układają się w poprzeczne rzędy. Ma bardzo długi ogon, stanowiący połowę długości ciała.

Waran stepowy (pustynny)Waran stepowy (pustynny)

Varanus exanthematicus

Waran stepowy zwany pustynnym, to waran o ciemnooliwkowym ubawieniu z małymi, jasnymi, żółtymi plamkami. Ogon jest pokryty ciemnymi i żółtymi pręgami.

Waran szmaragdowy, waran szmaragdowozielonyWaran szmaragdowy, waran szmaragdowozielony

Varanus prasinus

Waran szmaragdowy, waran szmaragdowozielony (Varanus prasinus) to gatunek gada z rodziny waranów. Ma wydłużoną sylwetkę ciała, bardzo długi ogon. Ubarwienie zielone z poprzecznymi, czarnymi pasami.

Waran timorskiWaran timorski

Varanus timorensis

Waran timorski to piękna jaszczurka pochodząca z Indonezji o wydłużonym kształcie ciała. Ma dość długą szyję i stosunkowo małą głowę. Żyje na kilku wyspach na południowej części Indonezji.

Waran z Komodo, smok z KomodoWaran z Komodo, smok z Komodo

Varanus komodoensis

Waran z komodo to największa jaszczurka świata. Występuje bardzo rzadko. Głowa jest duża, pysk wydłużony, szyja gruba, ma długi ogon. Kopie nory w ziemi, w których spędza noce.

• Varanus brevicauda
  • Waran Gray'a (Varanus olivaceus)
  • Varanus panoptes

Są to gady Starego Świata i niektórych wysp. Największa różnorodność waranów występuje w Australii (25 gatunków). Preferują suche obszary.

Są zwykle bardzo ruchliwe. Prowadzą naziemny tryb życia. Bardzo dobrze wspinają się na drzewa.

Waran z Komodo jest jadowity. Warany posługują się zwykle zmysłem chemicznym. Dobrze rozwinięty jest także węch i słuch.

Wszystkie warany są jajorodne. Samice składają od 7 do 37 jaj w ziemi, dziuplach, kopcach termitów. Samce toczą walki o samice.

Żywią się kręgowcami i bezkręgowcami. Zjadają jaja, padlinę. Niektóre gatunki napadają na duże ssaki (nawet bawół indyjski, który waży 500 kg), atakują też ludzi. Większość jest owadożerna. Niektóre warany żywią się owocami.