Warugi

Warugi (Scopidae) to rodzina ptaków z rzędu brodzących. Rodzina ta liczy dziś zaledwie 1 gatunek. W Polsce nie spotkamy przedstawiciela tej rodziny w naturalnym środowisku.

Ptaki te mają charakterystyczną, dużą głowę, mocny, zakończony hakowato dziób i niewielki czub z tyłu głowy. Ubawienie jednolicie brązowe. Nogi, jak na ptaka brodzącego, są dość krótkie. Skrzydła szerokie, zaokrąglone.

WarugaWaruga

Scopus umbretta

To jedyny przedstawiciel rodziny warug o charakterystycznej dużej głowie, brązowym upierzeniu. Ptak ten zamieszkuje Afrykę i Madagaskar. Palce nóg są spięte błoną pławną. Dziób i nogi są czarne, upierzenie jednolicie brązowe. Samiec i samica wyglądają podo

To ptaki żyjące w Afryce i na Madagaskarze. Można je spotkać na sawannie, nad brzegami zbiorników wody stojącej i rzek oraz w innych wilgotnych miejscach.

To ptaki osiadłe. Prowadzą dzienny tryb życia.

Gniazdują na drzewach, murach, skałach lub na ziemi, zwykle w pobliżu wody. Gniazdo jest konstrukcją zadaszoną z tunelem prowadzącym do wnętrza. Jaja wysiaduje samiec i samica.

Warugi żerują brodząc w płytkiej wodzie. Zjadają żaby, kijanki, małe ryby i owady.

Nie są to ptaki zagrożone wymarciem. Występują w Afryce dość pospolicie.