PL

Wąsatka

Wąsatka (Panurus biarmicus) to gatunek ptaka z rodziny tymalii, zaliczany przez różnych naukowców do różnych rodzin. Jest wielkości sikorki, ale ma dużo dłuższy, schodkowany ogon. Samiec ma niebieskawą głowę, charakterystyczny wąs w kolorze czarnym, białe gardło i pierś, pokrywy podogonowe są czarne, pozostała część upierzenia rdzawa. Na skrzydle białe lusterko. Dziób jest żółtawy. Samica i młode osobniki nie mają wąsa. Samica ma głowę jasnobrązową.

Wąsatka (Panurus biarmicus)
© Alz - Fotolia.com

Wąsatka zamieszkuje trzcinowiska Europy i Azji. W Polsce jest nielicznym ptakiem lęgowym.

Prowadzi osiadły i koczujący tryb życia. Jest wrażliwa na mróz. Poza okresem lęgów tworzy niewielkie grupy. Ma w locie charakterystyczny głos przypominający "dzwing". W spoczynku są to krótkie sylaby "tik".

Dorasta do 17 cm długości ciała. Skrzydło ma długość do 6,5 cm. Osiąga ciężar 15 g. Tęczówka ma żółtą barwę.

Wąsatka poluje na owady, pająki, ślimaki. Jesienią i zimą żywi się nasionami trzciny, pałki wodnej i traw.

Gniazduje nisko w kępach trzciny, pałki. Budulec stanowi trzcina. Wyprowadza dwa legi w roku od końca kwietnia do czerwca. W zniesieniu 5-7 jaj, które samiec i samica wysiadują przez 12-13 dni. Młode opuszczają gniazdo po 10-13 dniach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek ten podlega w naszym kraju ochronie gatunkowej.