Wtykowate

Wtykowate (Coreidae) to rodzina pluskwiaków różnoskrzydłych, która liczy dziś około 2000 gatunków. W Polsce żyje 16 gatunków z tej rodziny owadów.

To zwykle trudne do odróżnienia gatunki. Owady te mają ciało spłaszczone grzbieto-brzusznie, choć budowa tych owadów na świecie jest dość zróżnicowana. Odnóża są typu krocznego. Zwykle odwłok jest tarczowato poszerzony i wystaje po bokach z pokryw skrzydłowych.

Straszyk łąkowyStraszyk łąkowy PL

Syromastus rhombeus

Straszyk łąkowy (Syromastus rhombeus) to pluskwiak z rodziny wtykowatych. Ubarwienie brązowe, nogi żółte. Jest w Polsce dość pospolity.

Wtyk północnoamerykańskiWtyk północnoamerykański PL

Leptoglossus occidentalis

Wtyk północnoamerykański (Leptoglossus occidentalis) to gatunek pluskwiaka różnoskrzydłego z rodziny wtykowatych. To gatunek inwazyjny w naszych lasach, powodujący szkody. Tylne nogi są długie, mocno zgrubiałe.

Wtyk straszykWtyk straszyk PL

Coreus marginatus

Wtyk straszyk (Coreus marginatus) to najbardziej pospolity przedstawiciel rodziny wtykowatych w Polsce o brązowym lub szarobrunatnym ubarwieniu. Ciało jest spłaszczone grzbieto-brzusznie. Czułki są dość duże, mocne.

• Wtyk jałowcowiec (Gonocerus juniperi)
  • Wtycznik jeżowaty (Phyllomorpha laciniata)
  • Prionomia gigas

Owady te preferują nasłonecznione stanowiska na łąkach, ugorach, murawach.

Zimuje postać dorosła owada.

Jedno pokolenie w roku.

Są to owady roślinożerne. Piją soki z tkanek roślinnych.

Niektóre gatunki, jak na przykład inwazyjny wtyk północnoamerykański (Leptoglossus occidentalis), to szkodniki drzew.