Żaba liściasta

Żaba liściasta, oczoróg malajski (Megophrys monticola nasuta) to dość duża żabka, przypominająca uschnięty liść. Kształt ciała oraz jego barwa pełnią rolę kamuflażu. Ciało pokryte jest miękkimi i wrażliwymi wyrostkami.

Żaba liściasta(Megophrys nasuta)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © medianauka.pl

Gatunek ten zamieszkuje Sumatrę, Półwysep Malajski i Borneo. Jego naturalne środowisko, to wilgotne lasy, pobliża zbiorników wodnych. Przebywa w gęstym poszyciu pośród zwiędłych liści. Preferuje tereny górskie.

Prowadzi nocny i naziemny tryb życia. Na ofiarę czatuje nieruchomo pośród liści. Nie skacze, tylko kroczy.

Zjada drobne gady i ssaki, bezkręgowce, w tym skorpiony, pająki, żaby, dżdżownice, ślimaki, karaluchy.

Samce podczas godów nawołują samice głosem, przypominającym odgłos rogu. Ampleksus jest pachwinowy. Samica jaja o dość dużych rozmiarach przyczepia do skał zanurzonych pod wodą. Kijanki żyją w środowisku wodnym.

To bardzo trudny w hodowli płaz.