Zgarbkowate

Zgarbkowate (Membracidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 3200 gatunków. W Polsce żyją 2 gatunki z tej rodziny owadów. Pięć gatunków występuje w Europie.

Cechą charakterystyczną tych owadów jest silnie wysklepiona tarczka grzbietowa z długim wyrostkiem, który jest skierowany w stronę odwłoka. Na przedpleczu znajdują się różnorakie wyrostki, czasem znacznych długości. Spełniają one funkcję między innymi maskującą. Ubarwienie również pełni taką rolę, choć część gatunków tropikalnych ma jaskrawe kolory.

Obie pary skrzydeł są dobrze wykształcone. Tylna para odnóży ma charakter skoczny.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Większość gatunków owadów tej rodziny zamieszkuje Amerykę Południową. Dorosłe osobniki żerują na drzewach, larwy także na roślinach zielnych.

Istnieją gatunki, które porozumiewają się za pomocą uderzeń odnóży o powierzchnię liścia.

Samica składa zapłodnione jaja w tkankach roślinnych lub na powierzchni liści i łodyg. W ciągu roku mogą występować 1-2 pokolenia. Niektóre gatunki opiekują się potomstwem.

Wszystkie zgarbkowate żywią sie sokami roślinnymi.

W Polsce są to owady dość pospolicie występujące.

Okres lotu zgarba rogatego.