logo

Żronkowate

Żronkowate (Mutillidae) to rodzina owadów z rzędu błonkówek, bardzo podobnych do mrówek, bardzo kosmatych, wyposażonych w żądło. Na świecie opisano ponad 5000 gatunków tych owadów, z czego w Polsce tylko 7.

Ciało silnie owłosione. Dymorfizm płciowy jest silnie zaznaczony. Samce posiadają skrzydła, samice nie. Samce są większe od samic, co jest dość wyjątkowe u błonkówek. Pancerz zwykle czerwony lub czerwono-czarny, czasem z białymi elementami na odwłoku.

Larwy nie mają głowy ani nóg. Rozwijają się w larwach żywicieli.

Żronka pospolita, żronka europejskaŻronka pospolita, żronka europejska PL

Mutilla europaea

Żronka pospolita (Mutilla europaea) to dość rzadki gatunek błonkówki z rodziny żronkowatych. Samiec ma brązowe skrzydła, a samica ich nie posiada. Ciało owłosione. Głowa i odwłok czarne, tułów na środku brązowy.

Dasylabris miogrammaDasylabris miogramma

Dasylabris miogramma

Dasylabris miogramma to gatunek błonkówki z rodziny żronkowatych. Ciało tej żądłówki jest silnie owłosione. Głowa i odwłok czarne, tułów czerwonawy. Na odwłoku białe plamy.

• zbójczyni okazała (Ronisia barbara)
  • mróżka rudonoga (Smicromyrme rufipes)

Większość gatunków występuje na suchych obszarach międzyzwrotnikowych. Owady te można spotkać w całej Polsce, zwykle na terenach piaszczystych i dobrze nasłonecznionych. Samce siadają na kwiatach selerowatych.

Są aktywne za dnia, podczas najwyższej temperatury. To pasożyty. Dorosłe osobniki potrafią wydawać odgłosy ćwierkania.

Polskie żronki osiągają od 3 do 22 mm długości ciała. Aparat gębowy typu gryzącego. Przeobrażenie jest zupełne i następuje w ciele żywiciela.

Samice składają jaja w gniazdach innych błonkówek.

Larwy są pasożytami innych żądłówek.

Żronka pospolita, żronka europejska: Okres występowania żronki pospolitej.