Ćma bukszpanowa (Cydalima perspectalis)
© iredding01 - stock.adobe.com

Ćma bukszpanowa

Cydalima perspectalis to gatunek ćmy z rodziny Crambidae, zawleczony do Polski wraz z bukszpanem. Popularna nazwa tego gatunku to ćma bukszpanowa. To poważny szkodnik upraw bukszpanu. To obecnie największy przedstawiciel rodziny w naszym kraju. Skrzydła są białe, opalizujące, z brązowymi brzegami. Na tle jednej ze smug widoczna mniej lub bardziej wyraźnie biała plama dyskoidalna. Ciało ubarwione na biało, poza przednią częścią tułowia i ostatnimi segmentami odwłoka. Te są pokryte brązowymi łuskami. Wiele osobników ma brązowe skrzydła z fioletowym odcieniem i biała plamą. Gąsienice są z początku zielonkawe z brązowymi obszarami, później brązowe. Głowa jest czarna. Ciało z rzadka owłosione.

Występowanie i środowisko PL - obcy

Pierwotnie gatunek ten występował w tropikalnej części Azji, od Indii przez Chiny, Japonię, Koreę po Rosję. W Polsce najczęściej motyla tego można spotkać w przydomowych ogrodach pośród szpalerów bukszpanu.

Gąsienice wytwarzają przędzę. Zimuje stadium gąsienicy.

Rozpiętość skrzydeł wynosi 4 cm. Larwy osiągają długość 3,5-4,4 cm.

Rośliną żywicielską ćmy bukszpanowej jest bukszpan. Gąsienice są bardzo żarłoczne. Mogą doprowadzić do uschnięcia rośliny lub jej defoliacji.

Samica składa jaja na liściach bukszpanu. U nas motyl ten wyprowadza 2-3 pokolenia w ciągu roku.

W przypadku podejrzenia co do obecności tego szkodnika na bukszpanie należy poinformować o tym fakcie najbliższą jednostkę organizacyjną Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa (PIORiN).

Pierwszy raz gatunek ten w Europie zanotowano w Niemczech w 2007 roku. W Polsce pierwsza obserwacja miała miejsce w 2012 roku na Dolnym Śląsku. W 2015 stwierdzono obecność tego motyla na Opolszczyźnie i w Małopolsce.