logo

Albatrosy

Albatrosy (Diomedeidae) to rodzina ptaków z rzędu rurkonosych. Rodzina ta liczy dziś 15 gatunków. Nad Bałtyk albatrosy nie zalatują.

Albatrosy mają krępą budowę ciała, dużą głowę z potężnym, zakończonym hakowato dziobem. Nozdrza zewnętrzne usytuowane są po bokach nasady dzioba i nie łączą się ze sobą. Palce stóp są spięte błonami pławnymi. Charakterystyczne są wąskie i bardzo długie skrzydła oraz obecność specjalnych ścięgien, które blokują skrzydła w rozpostartej pozycji. Najczęściej kolor upierzenia jest biały, także brązowy z niewielkimi domieszkami czerni.

Albatros ciemnogłowyAlbatros ciemnogłowy

Phoebetria palpebrata

Albatros ciemnogłowy (Phoebetria palpebrata) to gatunek ptaka z rodziny albatrosów. Upierzenie szaro-brązowe z ciemniejszą głową. Wokół oka biała obrączka.

Albatros czarnobrewyAlbatros czarnobrewy

Thalassarche melanophris

Albatros ciemnobrewy, albatros czarnobrewy to gatunek ptaka z rodziny albatrosów. Upierzenie białe, skrzydła i ogon szarobrązowe. Dziób jest żółty. Nad okiem biegnie ciemna brew.

Albatros czarnonogiAlbatros czarnonogi

Phoebastria nigripes

Albatros czarnonogi (Phoebastria nigripes) to gatunek morskiego ptaka z rodziny albatrosów. ubarwienie ciemnobrązowe, nogi i dziób czarne. Głowa u nasady dzioba dużo jaśniejsza. Za okiem biaława łezka.

Albatros galapagoskiAlbatros galapagoski

Phoebastria irrorata

Albatros galapagoski (Phoebastria irrorata) to duży ptak z rodziny albatrosów z Galapagos. Ma dużą głowę z haczykowato zakończonym żółtym dziobem. Nozdrza zewnętrzne usytuowane są po bokach nasady dzioba i nie łączą się ze sobą.

Albatros królewskiAlbatros królewski

Diomedea epomophora

Albatros królewski (Diomedea epomophora) to gatunek ptaka z rodziny albatrosów, wraz z albatrosem wędrownym, to największy morski ptak. Upierzenie skrzydeł z wierzchu czarne lub z czarnym zakończeniem, reszta biała.

Albatros szarogłowyAlbatros szarogłowy

Thalassarche chrysostoma

Albatros szarogłowy (Thalassarche chrysostoma) to dużego, morskiego gatunek ptaka z rodziny albatrosów. Głowa oraz szyja są szare, grzbiet ciemnoszary. Dziób jest czarny z żółtym pasem .

Albatros wędrownyAlbatros wędrowny

Diomedea exulans

To najwiekszy przedstawiciel rodziny albatrosów, obecnie narażony na wymarcie. Jego rozpiętość skrzydeł to ponad 3,5 metra. Dorosłe osobniki są białe z ciemnymi końcówkami piór na skrzydłach. Od spodu skrzydła są białe, z wierzchu brązowe.

Albatros żółtodziobyAlbatros żółtodzioby

Thalassarche chlororhynchos

Albatros żółtodzioby (Thalassarche chlororhynchos) to gatunek albatrosa. Upierzenie białe z czarnymi z wierzchu skrzydłami. Dziób czarny z żółto-pomarańczową krawędzią w górnej części.

• albatros krótkosterny (Phoebastria albatrus)
  • albatros ciemnolicy (Phoebastria immutabilis)
  • albatros brunatny (Phoebetria fusca)
  • albatros białoczelny (Thalassarche bulleri)
  • albatros szarodzioby (Thalassarche cauta)
  • albatros siwogłowy (Thalassarche eremita)
  • albatros szarogrzbiety (Thalassarche salvini)

Ptaki te żyją na otwartym oceanie głównie wód półkuli południowej od strefy podzwrotnikowej po Antarktydę. Kilka gatunków żyje na północnym Pacyfiku.

Są świetnymi lotnikami. Ich lot to szybowanie z szeroko i nieruchomo rozpostartymi skrzydłami. Wydaje się, że ptaki te w ogóle nie potrzebują poruszać skrzydłami, aby unosić się w powietrzu. Ptaki te nierzadko podążają za statkami. Są także świetnymi pływakami, czasem nurkują na niewielką głębokość.

Wystraszone pisklęta zwracają treść żołądka, tak zwany tran żołądkowy.

To jedne z najdłużej żyjących ptaków. Dożywają nawet 30 lat.

Pisklę potrafi oddalić się od gniazda w poszukiwaniu cienia, ale gdy spostrzeże rodzica, biegnie do gniazda po pokarm.

Gniazdowanie ma miejsce na odległych wyspach oceanicznych zazwyczaj w koloniach, choć niektóre gatunki gnieżdżą się samotnie. Gniazdo to na ogół zwykły kopiec utworzony z mułu, wysłany piórami i trawami. Odbywają toki. Ptaki niektórych gatunków łączą się w pary na całe życie. Samica znosi tylko jedno jajo, które samiec i samica na zmianę wysiaduje przez 2-3 miesiące. Pisklęta długo się rozwijają. Czasem dopiero po roku osiągają zdolność lotu. W takim przypadku lęgi nie odbywają się każdego roku.

Albatrosy polują przede wszystkim na mątwy, ryby, skorupiaki. Podążając za statkami zjadają też różnego rodzaju odpadki organiczne. Młode karmione są częściowo strawionym pokarmem, zwracanym przez rodziców.

Mimo izolacji tych ptaków od miejsc zaludnionych, kilku gatunkom grozi wymarcie na skutek działalności człowieka. Dużym zagrożeniem jest połów ryb za pomocą sieci haczykowych, który potrafi rocznie zabić przy okazji ponad 40 000 ptaków! Niegdyś masowo zabijano te ptaki dla pierza. Dwa gatunki są krytycznie zagrożone, dwa kolejne zagrożone wymarciem, 13 gatunków jest narażonych na wymarcie.

Albatrosy to jedne z najbardziej długowiecznych ptaków.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 link tutaj