PL

Alczyk

Alczyk (Alle alle) to gatunek ptaka z rodziny alk, najmniejsza krajowa alka. Ma krótki dziób, okrągłą głowę, niewielkie rozmiary. Samiec jest nieco większy od samicy, poza tym brak dymorfizmu płciowego. W szacie godowej głowa, gardło, wierzch i pierś są czarne, reszta biała. W szacie spoczynkowej białe są policzki, pierś, gardło.

Alczyk(Alle alle)
© Lillian - stock.adobe.com

Zasiedla Arktykę, gdzie można go spotkać na klifach, fiordach, stromych zboczach gór w okresie rozrodu, poza tym na otwartym morzu. W Polsce obserwowany rzadko w Zatoce Gdańskiej, na Odrze i Kanale Żerańskim.

W Polsce występuje okazyjnie od października do marca (zaledwie kilkanaście obserwacji).

Długość ciała wynosi 18-23 cm, rozpiętość skrzydeł wynosi 37-43 cm, a ciężar ciała 120-170 g.

Poluje na drobne skorupiaki, w tym widłonogi, a także larwy mięczaków oraz małe ryby. Za pokarmem nurkuje na głębokość nawet 35 m.

Tworzy potężne kolonie lęgowe. Jest monogamistą. Gniazduje pośród skał. Złożenie jednego jaja ma miejsce od połowy czerwca do początku lipca. Jajo przez 28-31 dni wysiaduje samiec i samica na zmianę.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To ptak chroniony w Polsce.

To jeden z najliczniejszych ptaków świata.