Ambystomy

Ambystomy (Ambystomatidae), zwane też ambystomowatymi (dawniej poprzecznozębnymi), to rodzina płazów z rzędu płazów ogoniastych. Rodzina ta liczy dziś 30 gatunków. W Polsce nie występują przedstawiciele tej rodziny.

Długość ciała waha się w granicach 9-34 cm. Ciała mają masywną budowę, głowa jest szeroka, wszystkie gatunki mają cztery kończyny. Ogon jest długi, szeroki, cienki na końcu. Ambystomy mają małe oczy, u wielu gatunków za oczami znajdują się parotydy. Dobrze widoczne są bruzdy międzyżebrowe.

Aksolotl meksykański, ambystoma meksykańskaAksolotl meksykański, ambystoma meksykańska

Ambystoma mexicanum

Aksolotl to występujący endemicznie w jeziorze Xochimilco płaz, zachowujący w ciągu całego życia formę larwalną, zdolną do rozmnażania. Ma skrzela zewnętrzne, masywne ciało, dość dużą głowę, małe kończyny, przednie mają po 4 palce, tylne po pięć.

Aksolotl tygrysi, ambystoma tygrysiaAksolotl tygrysi, ambystoma tygrysia

Ambystoma tigrinum

Największy przedstawiciel rodziny ambystomów. Ma oliwkowy kolor skóry z ciemnymi plamkami. Posiada długi ogon. Ma masywne ciało o dużej głowie, długi ogon. Ma małe oczy, zaopatrzone w powieki.

Ambystoma paskowanaAmbystoma paskowana

Ambystoma opacum

Ambystoma paskowana (Ambystoma opacum) to gatunek płaza ogoniastego z rodziny ambystomowatych, jeden z najmniejszych przedstawicieli tej rodziny. Ciało jest czarne z dużymi, szarymi lub srebrnymi plamami u samic, białymi u samców.

Nazwa rodziny
Ambystomy (Ambystomatidae)
Ameryka Północna.
Gromada: Płazy (Amphibia)
Rząd: Płazy ogoniaste (Caudata)
Rodzina: Ambystomy (Ambystomatidae)
Długość ciała
Długość ciała: 9-35 cm.
Najmniejszy gatunek

• Ambystoma długopalca (Ambystoma macrodactylum)

Ambystomy występują wyłącznie w Ameryce Północnej.

Ambystomy posiadają płuca. Neoteniczne gatunki oraz osobniki w stadium larwalnym są wyposażone w po cztery szpary skrzelowe po każdej stronie głowy. Ich zęby podniebienne znajdują się za nozdrzami wewnętrznymi i układają się w kilka poprzecznych szeregów.

Skóra jest gładka, zwykle słabo ubarwiona. Zdarzają się jednak gatunki jaskrawo ubarwione.

Kończyny przednie mają cztery palce, tylne - pięć palców. Ogon jest bocznie spłaszczony. Zapłodnienie jest wewnętrzne za pomocą spermatoforów. Kijanki mają skrzela zewnętrzne. Mogą osiągać zdolność do rozmnażania w stadium larwalnym. Preferują wody stojące. Żyją w Ameryce Północnej.

Gody oraz zapłodnienie odbywa się w środowisku wodnym, najczęściej wiosną. Zdarzają się widowiskowe marsze setek osobników do zbiorników wodnych rozrodczych. Samce nierzadko walczą o samice. Zapłodnienie jest wewnętrzne. Najpierw samce składają pakiety plemników przed samicą, które samica pobiera za pomocą warg kloakalnych. Samica składa później jaja pojedynczo, przyczepiając je do różnych rzeczy znajdujących się w wodzie lub składa całe kłęby jaj. Tylko ambystoma paskowana nie składa jaj do wody.

Z jaj wykluwają się wolno żyjące larwy. Przeobrażenie następuje w okresie od kilku miesięcy do kilku lat. Zdarza się neotenia.

Gatunki ambystom, które występują endemicznie są zwykle zagrożone wyginięciem.