Bąk brązowy (Tabanus sudeticus)
© arvernho - Fotolia.com

Bąk brązowy

Bąk brązowy (Tabanus sudeticus) to największa krajowa muchówka. Ma krępe, czarno-brązowe ciało z jasnobrązowym rysunkiem. Brązowe oczy zajmują większą część głowy. Skrzydła są przeźroczyste. Samice są większe od samców. Larwy są białe.

Muchówka ta występuje na terenie całego kraju. Spotykana jest najczęściej na pastwiskach, często w sąsiedztwie rzek.

Bąk ten jest aktywny za dnia.

Samica żywi się krwią bydła i koni. Człowieka muchówki te nie atakują. Jednorazowo samica może wypić do 200 mg krwi. Samce żywią się pyłkiem i nektarem kwiatów.

Samica składa jaja na roślinach nawodnych w złożach, które liczą nawet kilkaset sztuk jaj. Larwy są drapieżnikami i polują na larwy innych muchówek.

Nie jest to gatunek zagrożony wymarciem.

Bąk brązowy jest największym przedstawicielem rodziny bąkowatych. To jednocześnie największa nasza muchówka.

Często gatunek ten jest określany mianem "końskiej muchy". Jednak należy mieć świadomość, że określenie to nie oznacza konkretnego gatunku, nawet z danej rodziny owadów. Jest to ogólne określenie owada, który boleśnie kąsa i związany jest z bliskością pasącego się bydła lub koni.