logo

Bąkowate

Bąkowate, ślepaki (Tabanidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 3500 gatunków. W Polsce stwierdzono występowanie 52 gatunków z tej rodziny muchówek. Potoczna nazwa tych owadów to muchy końskie.

To bardzo duże lub średniej wielkości muchówki. Ich ciało jest krępe, odwłok mocno zbudowany, szeroki. Kolor ciała to brąz, żółty lub szary. Często występuje delikatny rysunek na ciele. Głowa również jest dość duża, większą jej część zajmują oczy złożone, często kolorowe, z falistymi liniami, plamami. Oczy samców stykają się ze sobą, u samic nie. Skrzydła również są szerokie, zwykle przeźroczyste, lub z przepaskami. Aparat gębowy ma kształt ryjka z aparatem tnącym.

Bąk brązowyBąk brązowy PL

Tabanus sudeticus

Bąk brązowy (Tabanus sudeticus) to największy przedstawiciel bąkowatych i zarazem krajowych muchówek. Określa się go czasem mianem końskiej muchy. Samica żywi się krwią bydła i koni.

Bąk bydlęcyBąk bydlęcy PL

Tabanus bovinus

Bąk bydlęcy (Tabanus bovinus) to muchówka z rodziny bąkowatych. Ubarwienie brunatne. Na tułowiu znajdują się żółte włoski, a na odwłoku jasne plamy w kształcie trójkątów. Oczy są zielone.

Jusznica deszczowaJusznica deszczowa PL

Haematopota pluvialis

Jusznica deszczowa (Haematopota pluvialis) to najbardziej pospolity w kraju przedstawiciel rodziny bąkowatych, nazywany często muchą końską. Marmurkowe skrzydła w spoczynku ułożone dachówkowato na odwłoku.

Ślepak czarnożółtyŚlepak czarnożółty PL

Chrysops relictus

Ślepak czarnożółty (Chrysops relictus) to jeden z naszych ślepaków. Ma piękne, zielone, mieniące się wieloma barwami oczy. Jego ukąszenia są bardzo bolesne. Czułki są dość długie i grube, przypominają różki. Przedplecze jest czarne, po bokach żółtawe.

• Adersia oestroides
  • Tabanus atratus
  • Tabanus bromius
  • Tabanus marginalis
  • Tabanus similis

Owady te są obecne na terenie całego kraju. Bardzo lubią sąsiedztwo wody i terenów podmokłych.

To owady aktywne za dnia. Ich lot jest niezwykle sprawny. Zimuje postać larwalna.

Samice składają jaja na roślinach w złożach. Larwy przechodzą rozwój w glebie lub w wodzie. Rozwój może trwać nawet dwa lata.

Samice tych muchówek są krwiopijne, a ich ugryzienia są bolesne. Muchówki te wybierają za swoich żywicieli głównie bydło i konie. Samce i samice żywią się nektarem i pyłkiem kwiatowym. Larwy polują na larwy innych muchówek, dżdżownice i mięczaki. Czasem ich pokarmem jest martwa materia pochodzenia roślinnego.

Wiele gatunków to owady bardzo pospolite.

Określenie "mucha końska" nie oznacza konkretnego gatunku. Choć zwykle odnosi się do owadów z rodziny bąkowatych (bąka brązowego, jusznicy deszczowej) , to mianem tym określa się gatunki także innych rodzin (np. gzowatych). Ponadto określeniem "bąk" oznacza się potocznie trzmiele, a więc owady nie mające wiele wspólnego z muchówkami, a tym samych rodziną bąkowatych.

Bąk brązowy: Okres lotu bąka brązowego.
      Jusznica deszczowa: Okres lotu jusznicy deszczowej.
       Ślepak czarnożółty: Okres lotu ślepaka czarnożółtego.