PL

Jusznica deszczowa

Jusznica deszczowa (Haematopota pluvialis) to przedstawiciel rodziny bąkowatych. Ma duże oczy, mieniące się wieloma kolorami, ukośnymi, zygzakowatymi pasami. Marmurkowe skrzydła w spoczynku ułożone dachówkowato na odwłoku. Na przedpleczu widoczne są szare, podłużne pasy.

Jusznica deszczowa (Haematopota pluvialis)
© medianauka.pl

Jusznica jest wszędzie bardzo liczna, występuje na terenie całego kraju. Najczęściej można ją spotkać na pastwiskach w pobliżu wody.

Jak sama nazwa wskazuje jest to owad przejawiający swoją największą aktywność tuż przed deszczem, burzą, w parne, wilgotne dni. To przykry dla człowieka owad. Ukąszenia najczęściej występują w ręce. Jusznicę łatwo zabić podczas spijania krwi.

Samica żywi się krwią ssaków, w tym człowieka. Obie płcie żywią się także nektarem i pyłkiem kwiatowym.

Mucha ta nie jest zagrożona wymarciem.

To najliczniej występujący gatunek z rodziny bąkowatych w Polsce.

Muchę tę określa się często mianem muchy końskiej lub bąka. Obie nazwy są potoczne i nie oznaczają konkretnego gatunku, a generalnie owada boleśnie kąsającego konie i bydło, a także człowieka. Tak więc mucha końska to w powszechnym rozumieniu najczęściej nic innego jak jusznica deszczowa, bąk brązowy, ślepak lub inny gatunek.