PL

Jusznica deszczowa

Jusznica deszczowa (Haematopota pluvialis) to przedstawiciel rodziny bąkowatych. Ma duże oczy, mieniące się wieloma kolorami, ukośnymi, zygzakowatymi pasami. Marmurkowe skrzydła w spoczynku ułożone dachówkowato na odwłoku. Na przedpleczu widoczne są szare, podłużne pasy.

Jusznica deszczowa (Haematopota pluvialis)

Jusznica jest wszędzie bardzo liczna, występuje na terenie całego kraju. Najczęściej można ją spotkać na pastwiskach w pobliżu wody.

Jak sama nazwa wskazuje jest to owad przejawiający swoją największą aktywność tuż przed deszczem, burzą, w parne, wilgotne dni. To przykry dla człowieka owad. Ukąszenia najczęściej występują w ręce. Jusznicę łatwo zabić podczas spijania krwi.

Samica żywi się krwią ssaków, w tym człowieka. Obie płcie żywią się także nektarem i pyłkiem kwiatowym.

Mucha ta nie jest zagrożona wymarciem.

To najliczniej występujący gatunek z rodziny bąkowatych w Polsce.

Muchę tę określa się często mianem muchy końskiej lub bąka. Obie nazwy są potoczne i nie oznaczają konkretnego gatunku, a generalnie owada boleśnie kąsającego konie i bydło, a także człowieka. Tak więc mucha końska to w powszechnym rozumieniu najczęściej nic innego jak jusznica deszczowa, bąk brązowy, ślepak lub inny gatunek.