Barczatka wilczomleczówka (Malacosoma castrensis)
© Tim's insects - stock.adobe.com

Barczatka wilczomleczówka

Barczatka wilczomleczówka (Malacosoma castrensis) to dość rzadki u nas motyl z rodziny barczatkowatych. Samica jest większa od samca. Samiec ma żółtą głowę, tułów i skrzydła pierwszej pary. Dwie wąskie, brunatne przepaski przebiegają przez skrzydła pierwszej pary. Skrzydła drugiej pary są brunatne. Skrzydła samicy są brunatne. Skrzydła pierwszej pary mają żółtawe przepaski.

Gatunek występuje w Europie i Azji. Motyl ten jest u nas spotykany głównie w prawie całym kraju poza górami i rzadziej na północy. Najczęściej spotykany na murawach kserotermicznych, wydmach, ugorach i wrzosowiskach.

Okres lotu trwa od lipca do połowy sierpnia. Gąsienice żyją w oprzędzie, gromadnie. Gąsienice żerują wyłącznie podczas słonecznej pogody. Zimują jaja.

Długość ciała wynosi 3-4 cm.

Gąsienica żeruje na wilczomleczu sosnce, malinie, chabrze, bodziszku, i innych roślinach.

Występuje tylko jedno pokolenie w ciągu roku. Przepoczwarzenie następuje w kokonie.