Barczatkowate

Barczatkowate (Lasiocampidae) to rodzina dużych motyli, która liczy dziś około 2200 gatunków. W Polsce żyje 19 gatunków z tej rodziny owadów.

To zwykle motyle pokryte gęstymi włoskami. Ciało jest zwykle masywne, odwłok gruby. Skrzydła są zwykle brązowe, czerwonawe, pomarańczowe lub szare ze skromnym rysunkiem w postaci pojedynczej przepaski lub delikatnych kropek. Samce są na ogół mniejsze od samic, obie płcie mogą się również różnić kolorem skrzydeł. Samce mają też bardziej pierzaste czułki. Postać dorosła tego motyla ma zredukowaną ssawkę. Nie ma też przyoczek. Gąsienice są obficie owłosione, włosy często tworzą szczoteczki. Włoski niektórych gatunków są parzące.

Barczatka dębolistnaBarczatka dębolistna PL

Gastropacha quercifolia

To najwieksza barczatka w naszym kraju. Przypomina nieco opadły, jesienny liść dębu. Niewielka plamka znajduje się środku skrzydeł pierwszej pary. Tułów i odwłok są duże i silnie zbudowane, są też owłosione.

Barczatka sosnówkaBarczatka sosnówka PL

Dendrolimus pini

Barczatka sosnówka (Dendrolimus pini) to motyl nocny z rodziny barczatkowatych. Samica jest nieco większa od samca. Skrzydła na brzegach są lekko pofałdowane. Ubarwienie tułowia, skrzydeł oraz rysunek na skrzydłach są bardzo zmienne.

• Barczatka napójka (Euthrix potatoria)
  • Barczatka dębówka (Lasiocampa quercus)
  • Barczatka wilczomleczówka (Malacosoma castrensis)
  • Pierścienica nadrzewka, prządka pierścienica (Malacosoma neustria)

Motyle te wystepują na terenie całego kraju. Związane są na ogół ze środowiskiem leśnym, spotykane są rzadziej na łąkach i ugorach.

To owady o nocnej aktywności, choć niektóre gatunki można zobaczć podczas lotu także za dnia. Lot samic jest ociężały i powolny. Samce latają lepiej. Niektóre gatunki tworzą grupy i budują specjalne gniazda z przędzy. Zimują gąsienice, jaja lub poczwarki.

Samce giną zaraz po kopulacji. Samica składa jaja pojedynczo lub w pakiecie. Przepoczwarzenie następuje w kokonie.

Owady dorosłe zwykle nie pobierają pokarmu. Larwy odżywiają się tkankami roślin zielnych, krzewów i drzew, zjadają głównie liście.

Kilka gatunków występuje rzadko w Polsce. W Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt znajdują się dwa gatunki. Barczatka rymikola i frańkowska uważane są za wymarłe w Polsce. Barczatka sosnówka i barczatka pierścienica to szkodniki drzew.

Gąsienice niektórych gatunków bronią się za pomocą parzących włosków.