logo

Bekaśnice

Bekaśnice (Aramidae) to rodzina ptaków z rzędu żurawiowych. Rodzina ta liczy dziś tylko 1 gatunek. W Polsce bekaśnice nie występują.

To duże ptaki o sylwetce chruścieli, z dość długim, zakrzywionym w dół dziobem, długimi nogami i szyją. Palce nie są spięte błoną pławną. Skrzydła są zaokrąglone, ogon krótki. Upierzenie brązowe z zielonym odcieniem z białym kreskowaniem.

BekaśnicaBekaśnica

Aramus guarauna

Bekaśnica to jedyny przedstawiciel tej rodziny ptaków.Ma długi, zakrzywiony ku dołowi i lekko bocznie spłaszczony dziób, długie nogi i szyję, zaokrąglone skrzydła oraz krótki ogon. Porusza się powoli w taki sposób, jakby kulał. Bardzo dobrze pływa.

Ameryka Północna od Florydy, poprzez Amerykę Środkową po duży areał w Ameryce Południowej. Zamieszkują mokradła, brzegi różnych wodnych zbiorników.

Poniższa tabela zawiera dane na temat występowania opisanych tu gatunków z tej rodziny na różnych kontynentach. Jeżeli jeden gatunek występuje na kilku kontynentach, to jest ujęty we wszystkich tych miejscach.

KontynentLiczba gatunków
Europa0
Azja0
Afryka0
Ameryka Północna1
Ameryka Południowa1
Australia0
Antarktyda0

Charakteryzuje je powolny, kulejący chód. Dobrze pływają i latają. Prowadzą zasadniczo nocny tryb życia, choć żerują też za dnia.

Gniazdo jest duże, zbudowane z patyków lub wodnej roślinności, usytuowane na ziemi lub na drzewie. Samica składa 5-7 jaj, które z samcem na zmianę wysiaduje 27 dni. Pisklęta są dobrze rozwinięte już po wykluciu. Niedługo potem rodzice przeprowadzają młode do drugiego gniazda, pływającej platformy na wodzie.

Podstawę ich diety stanowią ślimaki. Zjadają też żaby, jaszczurki i owady.

Nie są to ptaki zagrożone wymarciem.

Ptaki te budują dwa gniazda i oba są podczas okresu lęgowego wykorzystywane na różnym etapie rozwoju potomstwa.