Bekaśnica

Bekaśnica (Aramus guarauna) to dość duży ptak o sylwetce chruściela. Ma długi, zakrzywiony ku dołowi i lekko bocznie spłaszczony dziób, długie nogi i szyję, zaokrąglone skrzydła oraz krótki ogon. Palce nie są spięte błoną pławną. Upierzenie brązowe z zielonym odcieniem. Szyja i głowa nieco jaśniejsze. W dużej części występuje białe kreskowanie, drobniejsze na szyi i głowie. Samiec i samica wyglądają podobnie.

Bekaśnica(Aramus guarauna)
© SunnyS - Fotolia.com

Ameryka Północna od Florydy, poprzez Amerykę Środkową po duży areał w Ameryce Południowej. Występuje też na Karaibach. Zamieszkuje mokradła, bagna, wszelkie tereny podmokłe.

Porusza się powoli w taki sposób, jakby kulał. Bardzo dobrze pływa. Jest aktywna w nocy. Jest widywana także za dnia i za dnia czasem żeruje. W poszukiwaniu pokarmu brodzi w wodzie lub chodzi po pływającej roślinności wodnej, sondując dziobem muł w poszukiwaniu pokarmu.

Lot sprawny. W locie szyja i nogi są prosto wyciągnięte. Nogi wystają poza ogon.

Odżywia się ślimakami, głównie z rodzaju Pomacea. Wyciąga je z mułu na brzeg lub na płytką wodę i sprawnie wyciąga ciało ślimaka z muszli i połyka je. Do ich diety zalicza się też także w mniejszej mierze owady, żaby, jaszczurki.

Buduje dwa gniazda. Pierwsze jest jest duże, zbudowane z patyków lub wodnej roślinności, usytuowane na ziemi lub na drzewie, czasem bardzo wysoko. Samica składa 5-7 jaj, które z samcem na zmianę wysiaduje przez 27 dni. Po wykluciu pisklęta są dobrze rozwinięte i niedługo potem rodzice przeprowadzają je do drugiego gniazda, pływającej platformy na wodzie, gdzie dalej się nimi opiekują.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W USA znajduje się pod ścisłą ochroną. Poprzez degradację naturalnych środowisk ptak ten znika z niektórych rejonów pierwotnego występowania.

Ptaki te budują dwa gniazda i oba są podczas okresu lęgowego wykorzystywane na różnym etapie rozwoju potomstwa.