Błyszczka spiżówka (Diachrysia chrysitis)
© Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Błyszczka spiżówka

Błyszczka spiżówka (Diachrysia chrysitis) to gatunek motyla z rodziny sówkowatych, pięknie ubarwiony, z charakterystycznym garbem. To jeden z najpiękniejszych naszych motyli. Skrzydła wydają się być pokryte złotem, są także pokryte pięknym wzorem złożonym z nieregularnych plam o kolorze brązowym, brzegi skrzydeł są jasnobrązowe i nie mają połysku. Poza dużym garbem na części grzbietowej widać dwa małe garby. Głowa jest jasnobrązowa, oczy duże. Gąsienica jest zielona z białawą linią, która biegnie wzdłuż ciała.

Motyl ten występuje dość często na terenie całego kraju. Można go spotkać na łąkach, polach, w ogrodach, na skrajach lasu.

To motyl o nocnej aktywności. Czasem jednak także lata za dnia. Zimuje stadium gąsienicy. Dorosłe motyle wabi światło lamp.

Roślinami żywicielkami są zielne rośliny takie jak pokrzywa, mniszek lekarski, babka. Dorosłe motyle przylatują do kwiatów.

Przepoczwarzenie następuje w kokonie. W ciągu roku występują zwykle dwa pokolenia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem.

To jeden z najpiękniejszych krajowych motyli.