Sówkowate

Sówkowate (Noctuidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 21 000 gatunków. W Polsce żyje 477 gatunków z tej rodziny owadów. W niektórych źródłach wybrane gatunki (między innymi wstęgówki, szczerbówka ksieni, Hypeninae) zaliczane są do rodziny Erebidae.

To motyle o dużej rozpiętości rozmiarów. Ubarwienie skrzydeł zwykle szare lub brązowawe, czasem skrzydła tylne są kolorowe. Rzadziej występują gatunki kolorowe, głównie w tropikach. Skrzydła pierwszej pary są węższe niż drugiej. Na skrzydłach przedniej pary znajdują się dwie charakterystyczne plamy, jedna okrągła, druga nerkowata, czasem występuje trzecia, podłużna. Plamy te mogą być słabo widoczne. Częste są też poprzeczne opaski. Rysunek na skrzydłach przypomina nieco twarz sowy, stąd nazwa tej rodziny. Odwłok jest dość duży. Czułki są zwykle długie, nitkowate. Ssawka u motyli dorosłych jest dobrze wykształcona. Gąsienice są nagie, zielone lub brązowawe (rzadko kolorowe), czasem pokryte włoskami.

To atlas z wykazem gatunków, przynależących do danej rodziny. Aby wyświetlić tylko polskie gatunki, użyj filtra Ukryj obce gatunki, który znajdziesz w panelu bocznym. Możesz także użyć innych ciekawych filtrów. Kliknij na nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

• Porphyrinia parva

To motyle spotykane na terenie całego naszego kraju. Obecne w bardzo różnych środowiskach.

To motyle zazwyczaj o aktywności nocnej. W ciągu dnia ćmy te odpoczywają pośród roślinności. W zależności od gatunku zimują jaja, gąsienica, owad dorosły lub poczwarka. W nocy ćmy z tej rodziny wabi światło.

Przepoczwarzenie ma miejsce pod ziemią lub na ziemi.

Gąsienice żywią się liśćmi roslin zielnych, krzewów i drzew, rzadziej zjadają korzenie. Część gatunków żywi się porostami i mchami.

Siedem gatunków uznaje się za zagrożone wyginięciem. Niektóre gatunki uważa się za szkodniki leśne, w ogrodnictwie i rolnictwie.

Błyszczka spiżówka: Okres lotu pierwszego pokolenia błyszczki spiżówki.
         Błyszczka spiżówka: Okres lotu drugiego pokolenia błyszczki spiżówki.
       Połacica leszczynówka: Okres lotu połacicy leszczynówki.
         Pyszałek orion: Okres lotu pyszałka oriona.
       Rolnica tasiemka: Okres lotu rolnicy tasiemki.
         Sówka choinówka, strzygonia choinówka: Okres lotu strzygonii choinówki.
Szczerbówka ksieni: Okres występowania imago (w dwóch pokoleniach, z których jedno zimuje).
       Wieczernica szczawiówka: Okres lotu wieczernicy szczawiówki.
        Wstęgówka pąsówka: Okres lotu wstęgówki pąsówki.

Co to jest efekt motyla?

Co motyl ma wspólnego z efektem motyla? Czy rzeczywiście drobna zmiana w układzie może wywołać katastrofalne skutki? Co ma wspólnego efekt motyla z teorią chaosu?