Sówkowate

Sówkowate (Noctuidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 21 000 gatunków. W Polsce żyje 477 gatunków z tej rodziny owadów. W niektórych źródłach wybrane gatunki (między innymi wstęgówki, szczerbówka ksieni, Hypeninae) zaliczane są do rodziny Erebidae.

To motyle o dużej rozpiętości rozmiarów. Ubarwienie skrzydeł zwykle szare lub brązowawe, czasem skrzydła tylne są kolorowe. Rzadziej występują gatunki kolorowe, głównie w tropikach. Skrzydła pierwszej pary są węższe niż drugiej. Na skrzydłach przedniej pary znajdują się dwie charakterystyczne plamy, jedna okrągła, druga nerkowata, czasem występuje trzecia, podłużna. Plamy te mogą być słabo widoczne. Częste są też poprzeczne opaski. Rysunek na skrzydłach przypomina nieco twarz sowy, stąd nazwa tej rodziny. Odwłok jest dość duży. Czułki są zwykle długie, nitkowate. Ssawka u motyli dorosłych jest dobrze wykształcona. Gąsienice są nagie, zielone lub brązowawe (rzadko kolorowe), czasem pokryte włoskami.

Thysania agrippinaThysania agrippina

Thysania agrippina

Thysania agrippina to gatunek motyla z rodziny sówkowatych. Jest to największa ćma świata. Motyl ten występuje w Ameryce Południowej w rejonie tropikalnym.

Błyszczka spiżówkaBłyszczka spiżówka PL

Diachrysia chrysitis

Błyszczka spiżówka (Diachrysia chrysitis) to jeden z najpiękniejszych krajowych motyli, o złotych skrzydłach, z charakterystycznymi garbami na grzbiecie. Poza dużym garbem na części grzbietowej widać dwa małe garby.

Polnica szachowniczkaPolnica szachowniczka PL

Acontia trabealis

Polnica szachowniczka (Acontia trabealis) to gatunek motyla z rodziny sówkowatych. Ubarwienie skrzydeł białożółte z ciemnymi plamami. Występuje dość rzadko w miejscach dobrze nasłonecznionych.

Rolnica tasiemkaRolnica tasiemka PL

Noctua pronuba

Rolnica tasiemka to dość pospolita u nas ćma z charakterystyczną drugą parą skrzydeł w kolorze pomarańczowym z czarną tasiemką. Kolor tych skrzydeł jest zmienną cechą, może być ciemnobrązowy lub nawet beżowy.

Sówka choinówka, strzygonia choinówkaSówka choinówka, strzygonia choinówka PL

Panolis flammea

Sówka choinówka, strzygonia choinówka (Panolis flammea) to gatunek motyla z rodziny sówkowatych. Skrzydła pierwszej pary są rdzawe z 2 białymi plamami. Skrzydła drugiej pary są szarobrunatne z jasną strzępiną.

Szczerbówka ksieniSzczerbówka ksieni PL

Scoliopteryx libatrix

Szczerbówka ksieni (Scoliopteryx libatrix) to motyl z rodziny sówkowatych. Skrzydła pierwszej pary są wyraźnie powcinane. Ubarwienie brązowe, z jaśniejszą plamą w środku, z małymi, jasnymi plamkami i przepaskami.

Wstęgówka jesionówkaWstęgówka jesionówka PL

Catocala fraxini

Wstęgówka jesionówka (Catocala fraxini) to motyl z rodziny sówkowatych. Skrzydła pierwszej pary są szare z ciemnym deseniem. Skrzydła drugiej pary są czarne z jedną, szeroką przepaską w kolorze niebieskawym.

Wstęgówka pąsówkaWstęgówka pąsówka PL

Catocala nupta

To jedna z naszych największych ciem i jednocześnie najpiękniej ubarwionych. Tylne skrzydła są purpurowe z czarnymi przepaskami. Skrzydła przedniej pary są szare z delikatnym rysunkiem.

• Pyszałek orion (Moma alpium)
  • Porphyrinia parva

To motyle spotykane na terenie całego naszego kraju. Obecne w bardzo różnych środowiskach.

To motyle zazwyczaj o aktywności nocnej. W ciągu dnia ćmy te odpoczywają pośród roślinności. W zależności od gatunku zimują jaja, gąsienica, owad dorosły lub poczwarka. W nocy ćmy z tej rodziny wabi światło.

Przepoczwarzenie ma miejsce pod ziemią lub na ziemi.

Gąsienice żywią się liśćmi roslin zielnych, krzewów i drzew, rzadziej zjadają korzenie. Część gatunków żywi się porostami i mchami.

Siedem gatunków uznaje się za zagrożone wyginięciem. Niektóre gatunki uważa się za szkodniki leśne, w ogrodnictwie i rolnictwie.

Błyszczka spiżówka

Okres lotu pierwszego pokolenia błyszczki spiżówki.

Okres lotu drugiego pokolenia błyszczki spiżówki.

Rolnica tasiemka

Okres lotu rolnicy tasiemki.

Sówka choinówka, strzygonia choinówka

Okres lotu strzygonii choinówki.

Szczerbówka ksieni

Okres występowania imago (w dwóch pokoleniach, z których jedno zimuje).

Wstęgówka pąsówka

Okres lotu wstęgówki pąsówki.