Rolnica tasiemka (Noctua pronuba)
© Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Rolnica tasiemka

Rolnica tasiemka (Noctua pronuba) to dość pospolity motyl z rodziny sówkowatych. Skrzydła pierwszej pary są brązowe z delikatnym rysunkiem. Kolor tych skrzydeł jest zmienną cechą, może być ciemnobrązowy lub nawet beżowy. Skrzydła drugiej pary (zazwyczaj niewidoczne podczas spoczynku) są pomarańczowe z czarną przepaską (tasiemką - stąd polska nazwa). Gąsienica ma jasnobrązowy lub zielonkawy kolor z dwoma rzędami wydłużonych czarno-białych plamek.

To ćma dość pospolita w Polsce. Występuje na terenie całego kraju. Można ją spotkać na polach, ugorach, w ogrodach, w osiedlach ludzkich.

To motyl o aktywności nocnej. Nawet gąsienica żeruje w nocy, na dzień zagrzebując się w ziemi. Zimuje gąsienica. Motyl przylatuje do światła.

Gąsienica żeruje na mniszku lekarskim, babce zwyczajnej, gwiazdnicy pospolitej, a także innych roślinach, w tym uprawnych.

Przepoczwarzenie następuje w ziemi.

Motyl ten nie jest zagrożony wymarciem.

Jaskrawy kolor drugiej pary skrzydeł ma specjalną funkcję. Zwykle skrzydła podczas spoczynku są schowane pod skrzydłami o maskującym ubarwieniu. Zaatakowany motyl może nagle wysunąć drugą parę, próbując w ten sposób przestraszyć na chwilę napastnika i zyskać czas na ucieczkę.