PL

Sówka choinówka, strzygonia choinówka

Sówka choinówka, strzygonia choinówka (Panolis flammea) to gatunek motyla z rodziny sówkowatych. Skrzydła pierwszej pary są rdzawe z 2 białymi plamami. Skrzydła drugiej pary są szarobrunatne z jasną strzępiną. Larwy są nagie, zielone z białymi paskami biegnącymi przez grzbiet i pomarańczowymi biegnącymi przez oba boki.

Sówka choinówka, strzygonia choinówka(Panolis flammea)
© Gucio_55 - Fotolia.com

Europa.

Postać dorosła lata w (marcu) kwietniu i maju. To motyl zmierzchowy. Zimuje postać poczwarki. Zimowanie odbywa się w ściółce leśnej. Larwy poruszają się początkowo jak larwy miernikowcowatych.

Rozpiętość skrzydeł wynosi około 3 cm.

Gąsienice żerują na sośnie.

Zapłodniona samica składa jaja (około 150) bezpośrednio na igłach sosny. Gąsienice najpierw zjadają pąki, później igły. Przepoczwarzenie następuje w lipcu. Występuje tylko jedno pokolenie w ciągu roku.

To poważny szkodnik upraw leśnych. Masowe pojawy tego motyla prowadzą do uszkodzeń całych kompleksów leśnych.