Miernikowcowate

Miernikowcowate (Geometridae) to bardzo liczna rodzina motyli, która liczy dziś około 30 000 gatunków. W Polsce żyje około 410 gatunków z tej rodziny owadów.

Rozmiary tych motyli są średnie lub małe o bardzo zróżnicowanym ubarwieniu skrzydeł, choć najczęściej jest to kolor szary i brązowawy. Tułów i odwłok zwykle są smukłe, odnóża dość długie. Na skrzydłach znajduje się skromny rysunek w postaci najczęściej delikatnych linii. Samce nie różnią się zasadniczo od samic, poza w niektórych przypadkach bardziej pierzastymi czułkami. Samice niektórych gatunków mają zredukowane skrzydła lub ich nie mają wcale. Skrzydła są w pozycji spoczynkowej rozłożone płasko. Gąsienice są zwykle brązowe, czarno-brązowe lub zielone. Odnóża znajdują się tylko w przedniej i końcowej części ciała.

Bodzieniec bzowiakBodzieniec bzowiak PL

Ourapteryx sambucaria

Bodzieniec bzowiak (Ourapteryx sambucaria) to motyl z rodziny miernikowcowatych. Skrzydła są żółtawe lub kremowe. Na skrzydłach pierwszej pary znajdują się dwie przepaski w kolorze oliwkowym.

Dyblik lniaczekDyblik lniaczek PL

Siona lineata

To gatunek o białych skrzydłach i czarnym użyłkowaniu, mylony czasem z niestrzępem głogowcem. Mimo, iż jest to motyl nocny, lata w dzień. Żyłki są bardziej wyraziste od spodniej strony. Na żyłce poprzecznej widnieje czarna plamka.

Hydrelia żółtokreskaHydrelia żółtokreska PL

Hydrelia flammeolaria

Trudno tego motyla pomylić z innym gatunkiem. Ma charakterystyczne żółte skrzydła z ciemniejszymi falami. Ciało jest również żółte. Jest u nas pospolity. Na środku skrzydeł drobne, ciemniejsze plamki. Oczy dość duże, czarne.

Miernik zieleniakMiernik zieleniak PL

Geometra papilionaria

Miernik zieleniak to dość pospolity motyl należący do ciem, a jednocześnie jeden z zaledwie kilku w Europie o zielonych skrzydłach. Gąsienice są brązowe w pierwszym okresie życia, później stają się zielone.

Mokosz cierniowakMokosz cierniowak PL

Opisthograptis luteolata

Mokosz cierniowak (Opisthograptis luteolata) to gatunek motyla z rodziny miernikowcowatych o żółtych skrzydłach z czerwonymi obszarami na ich skraju. Na skrzydłach drugiej pary znajduje się niewielka plama.

Osmaganek plamekOsmaganek plamek PL

Pseudopanthera macularia

Osmaganek plamek (Pseudopanthera macularia) to gatunek motyla z rodziny miernikowcowatych. Ma żółte, białawe lub pomarańczowe skrzydła, nakrapiane brązowymi plamkami, przypominającymi wzór pantery.

Plamiec leśniakPlamiec leśniak PL

Abraxas sylvata

Plamiec leśniak (Abraxas sylvata) to motyl z rodziny miernikowcowatych o charakterystycznym wyglądzie. Na białych skrzydłach znajdują się brązowo-żółtawe plamy, układające się w przepaski.

Plamiec nabuczakPlamiec nabuczak PL

Lomaspilis marginata

Plamiec nabuczak (Lomaspilis marginata) to gatunek rodzimego motyla z rodziny miernikowcowatych. Trudno go pomylić z innym gatunkiem. Ma białawe skrzydła z ciemnymi plamami na brzegu. Gąsienica jest zielona.

Walgina rdestniakWalgina rdestniak PL

Timandra comae, Calothysanis amata

Walgina rdestniak to dość pospolity motyl z rodziny miernikowcowatych, odznaczający się cienką fioletową, poziomą w spoczynku kreską, biegnącą przez skrzydła. Strzępina ma kolor fioletowy. Ubarwienie gąsienic jest zmienne.

Włochacz nabrzoziakWłochacz nabrzoziak PL

Biston betularia

Włochacz nabrzoziak to motyl z rodziny miernikowcowatych. Ma silnie zbudowane ciało, gruby odwłok, skrzydła o zmiennym ubarwieniu, białe z delikatnym ciemnym wzorkiem, z białym tłem i przeważającym czarnym rysunkiem, a nawet w całości czarne.

To motyle obecne w całym kraju.

Gąsienice charakterystycznie poruszają się tak, jakby odmierzały odległość, stąd wywodzi się nazwa tej rodziny motyli. Najczęściej przejawiają nocną aktywność, choć część gatunków lata za dnia. Gąsienica potrafi trzymać się tylko tylnej części gałązki, przy jednoczesnym uniesieniu części przedniej ciała, przez co larwa staje się podobna do gałązki. Zimują zwykle poczwarki, u niektórych zaś gatunków jaja lub gąsienice.

Najczęściej przepoczwarzenie następuje pod ziemią, czasem pośród splecionych przędzą liści.

Gąsienice żerują na roślinach zielnych, krzewach i drzewach.

Pośród gatunków tej rodziny można znaleźć wiele szkodników lasów i sadów.

Postać dorosła samic niektórych gatunków może nie mieć w ogóle skrzydeł.

Bodzieniec bzowiak: Okres lotu bodzieńca bzowca.
        Dyblik lniaczek: Okres lotu dyblika lniaczka.
        Hydrelia żółtokreska: Okres lotu hydrelii żółtokreskiej.
        Miernik zieleniak: Okres lotu miernika zieleniaka.
         Mokosz cierniowak: Okres lotu motyla mokosz cierniowak.
         Osmaganek plamek: Okres lotu osmaganka plamka.
         Plamiec leśniak: Okres lotu plamca leśniaka.
       Plamiec nabuczak: Okres lotu plamca nabuczaka.
         Walgina rdestniak: Okres lotu pierwszego pokolenia walginy rdestniaka.
         Walgina rdestniak: Okres lotu drugiego pokolenia walginy rdestniaka.
           Walgina rdestniak: Okres lotu trzeciego pokolenia walginy rdestniaka, o ile występuje.
        Włochacz nabrzoziak: Okres lotu włochacza nabrzoziaka.