PL

Brodziec piskliwy, kuliczek piskliwy

Brodziec piskliwy, kuliczek piskliwy, piskliwiec (Actitis hypoleucos) to gatunek ptaka z rodziny bekasowatych, z podrodziny brodźców. Samica jest podobna do samca. W szacie godowej ciało z wierzchu jest oliwkowoszare z czarnym kreskowaniem. Nad okiem biegnie jaśniejsza brew. Szyja i głowa po bokach jest szarawa, kreskowana. Spód jest biały. Ogon ma ciemne pióra, jasno obrzeżone. Ciemne kreskowanie nie występuje w szacie spoczynkowej, a spód jest białawy. Dziób ma czarny kolor i jest dość krótki. Nogi, również krótkie, są żółtawe lub zielonkawe.

Brodziec piskliwy, kuliczek piskliwy (Actitis hypoleucos)
© gabylegeai - Fotolia.com

Można go spotkać nad piaszczystymi i kamienistymi brzegami wód, szczególnie rzek. Pionowy zasięg występowania, to 4000 m n.p.m. Występuje w całej Palearktyce, zimuje w Afryce i Azji oraz Australii. U nas jest nielicznym ptakiem gniazdującym. Podczas wędrówek występuje dość licznie. W Polsce występuje najliczniej nad Wisłą oraz jej dopływami.

To ptak wędrowny. Do nas przylatuje od kwietnia do maja, a odlatuje od lipca do października. Przelatuje na krótkie odległości tuż nad wodą, sprężyście trzepocząc skrzydłami, z krótkim lotem szybowcowym ze skrzydłami łukowato wygiętymi w dół. Biega szybko po ziemi, co chwila się zatrzymując i kiwając charakterystycznie.

Osiąga długość ciała 22 cm i ciężar 40-75 g. Skrzydło ma długość 11-12 cm.

Brodziec piskliwy poluje na owady, mięczaki, skorupiaki.

Ptak ten gniazduje na ziemi, zwykle pod osłoną krzaków lub kępy traw. Raz w roku samica składa 4 jaja, które wraz z samcem wysiaduje przez 20-22 dni. Oboje opiekują się także młodymi. Młode już po kilku godzinach od wyklucia opuszczają gniazdo. Po trzech tygodniach uzyskują zdolność do lotu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce brodziec piskliwy podlega ochronie ścisłej.