Bujankowate

Bujankowate (Bombyliidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 4000 gatunków. W Polsce żyje 38 gatunków z tej rodziny owadów.

To bardzo charakterystyczne muchówki. Mają krępą budowę ciała, często owłosiony tułów i odwłok. Są zwykle czarne lub brązowe. Aparat gębowy to długi ryjek.

Xenox tigrinusXenox tigrinus

Xenox tigrinus

Xenox tigrinus to gatunek muchówki z rodziny bujankowatych. Ma ciemne ubarwienie. Skrzydła w skomplikowany wzór. Na odwłoku poprzeczne jasne kreski.

Toxophora amphiteaToxophora amphitea

Toxophora amphitea

Toxophora amphitea to gatunek muchówki z rodziny bujankowatych. To pasożyt larw os. Ma zgarbioną sylwetkę, długie odnóża, żółto-biało-czarny odwłok, duże oczy i długie czułki.

Bujanka większaBujanka większa PL

Bombylius major

Bujanka większa (Bombylius major) to pospolity w Polsce przedstawiciel bujankowatych, pasożyt pszczolinek. Zawisa nad kwiatami jak koliber. Ma pękate, owłosione ciało. Skrzydła z brzegu są brązowe, reszta jest przeźroczysta.

• Anthrax albofasciatus
  • Anthrax georgicus
  • Bombylella delicata
  • Bombylius mexicanus
  • Chrysanthrax lepidotoides
  • Dipalta banksi
  • Euchariomyia dives
  • Exoprosopa cleomene
  • żałobnica białopasa (Hemipenthes maura)
  • Hemipenthes sinuosa
  • Hyperalonia chilensis
  • Ogcodocera analis
  • Poecilanthrax tegminipennis
  • Systoechus sulphureus
  • Thevenetimyia funesta
  • Triploechus heteronevrus
  • Villa alternata

Owady te występują na terenie całego kraju. Można je spotkać na łąkach, polanach, najczęściej na skraju lasu.

Muchówki te zawisają nad kwiatami jak kolibry. Lubią latać w ciepłe dni.

Samica składa jaja na żywicielu lub w pobliżu żywiciela. Larwy zabijają żywiciela i przepoczwarzają się.

Larwy to pasożyty owadów (larwy błonkówek, gąsienice motyli, szarańczaki, a także innych pasożytniczych muchówek).

Bujanka większa: Okres lotu bujanki większej.