Logo Serwisu Media Nauka
polska - ikona

Chrabąszcz majowy
(Melolontha melolontha)

Chrabąszcz majowy (Melolontha melolontha) to pospolity chrząszcz w Polsce. Ma czarne przedplecze, brązowe pokrywy skrzydłowe. Po bokach ciała znajdują się jasne trójkąty. Odwłok wydłużony, zakończony cienkim wyrostkiem. Samiec ma duże, wachlarzowate czułki, złożone z siedmiu blaszek, samica (na zdjęciu) ma czułki złożone z sześciu blaszek. Oczy są duże i wypukłe. Dzięki nim owad dobrze widzi w nocy.

Chrabąszcz majowy (Melolontha melolontha)
© Vitalii Hulai - Fotolia.com

Nazwa gatunku
Chrabąszcz majowy (Melolontha melolontha)
Nazwy obce
Typ: Stawonogi (Arthropoda)
Gromada: Owady (Insecta)
Rząd: Chrząszcze (Coleoptera)
Rodzina: Chrabąszczowate (Melolonthidae)

Chrabąszcz ten występuje na terenie całego kraju. Preferuje otwarty teren (łąki, ogrody, nieużytki, najlepiej w pobliżu lasu).

Imago występuje od maja do czerwca. Zdarzają się w wybranych latach masowe pojawy tego chrabąszcza.

Znane są masowe wieczorne loty godowe tych chrabąszczy, którym towarzyszy głośny odgłos poruszania skrzydłami. Wieczorem, tuż przed zachodem słońca, w ciepłe majowe lub czerwcowe wieczory, czasem pojawiają się całe roje tych chrząszczy. Ich lot wydaje się chaotyczny. Podczas lotu owady wybierają sobie obiekt w odległości nawet kilku kilometrów i masowo lecą w jego kierunku. Po osiągnięciu celu chrząszcze dobierają się w pary i żerują intensywnie. Po 1-2 tygodniach samice wracają do miejsca przeobrażenia i tam składają jaja. Oznacza to, że dana populacja jest przywiązana do konkretnego miejsca. Poszerzenie obszaru występowania następuje wówczas, gdy cel lotu nie nadaje się do żerowania i wówczas chrabąszcze mogą obrać nowy cel migracji.

Pędraki żerują w korzeniach roślin (szczególnie mniszka lekarskiego), wyrządzając przy okazji znaczne szkody w uprawach. Dorosłe chrząszcze żywią się liśćmi drzew (szczególnie dębu) i one również wyrządzają szkody.

Larwy noszą nazwę pędraków. Rozwój chrabąszcza majowego trwa 3-4 lata i co taki okres zdarzają się masowe pojawy. Podczas lotu godowego, jak zostało to opisane wyżej, owady te wybierają cel żerowania i kojarzenia w pary. Samice po powrocie zagrzebują się w ziemi na głębokość nawet 25 cm i składają od 10 do 30 jaj. Część samic powtarza cykl, większość jednak ginie.

Chrabąszcz majowy jest szkodnikiem upraw.

Jest to nasz najbardziej pospolity chrabąszcz.

Naturalnym wrogiem chrabąszcza majowego są nietoperze. Gdy po wojnie zaczęto środkami chemicznymi zwalczać te owady, straty poniosły również nietoperze.

Pędraki stanowiły niegdyś źródło pożywienia człowieka. Chrząszcze te są cennym źródłem białka dla szpaków, drozdów, pustułek, sójek i nietoperzy. Pędraki są przysmakiem kretów, myszy, borsuków i dzików, a także szpaków, gawronów i mew. Pędraki padają też ofiarą drutowców, biegaczowatych, rączycowatych.

Zdjęcia i grafiki - galeria