Chrabąszczowate

Chrabąszczowate (Melolonthidae) to niedawno wydzielona z żukowatych rodzina owadów, która liczy w Polsce 21 gatunków.

Chrabąszcze mają krępą budowę ciała, małą głowę, duże przedplecze i odwłok. Czasem na pokrywach znajduje się ornament. Większość krajowych chrabąszczy jest brązowych lub żółtawych. Samica i samiec mają inną budowę czułków. Samce mają dłuższą buławkę na końcu czułków.

Chrabąszcz majowyChrabąszcz majowy PL

Melolontha melolontha

Chrabąszcz majowy (Melolontha melolontha) jest to nasz najbardziej pospolity przedstawiciel z rodziny chrabąszczowatych, szkodnik upraw i drzew. Znane są jego masowe loty godowe.

Guniak czerwczykGuniak czerwczyk PL

Amphimallon solstitalis

Jest to pospolity przedstawiciel z rodziny chrabąszczowatych, między innymi szkodnik trawników. Znane są jego masowe loty godowe, które rozpoczynają się miesiąc później niż u chrabąszcza majowego.

Ogrodnica niszczylistkaOgrodnica niszczylistka PL

Phyllopertha horticola

Ogrodnica niszczylistka (Phyllopertha horticola) jest to dość pospolity krajowy chrabąszcz o czarnym ciele z rudymi pokrywami skrzydłowymi. Przedplecze ma zielonkawy, czarny lub niebieskawy, metaliczny połysk.

Wałkarz lipczykWałkarz lipczyk PL

Polyphylla fullo

Wałkarz lipczyk (Polyphylla fullo) jest to nasz największy przedstawiciel z rodziny chrabąszczowatych, z pięknym, marmurkowym deseniem na ciele. W czułkach znajduje się zmysł węchu.

• Nierówienka listnik (Anomala dubia)
  • Kasztanowiec (Melolontha hippocastani)
  • Melolontha pectoralis

chrabąszcze to owady obecne w całym naszym kraju. Wiele gatunków przesiaduje na selerowatych, na sosnach.

W maju i czerwcu owady te tworzą czasem ogromne rójki.

W Polsce chrząszcze te mierzą od kilku do 30-36 mm długości ciała.

Rozwój trwa w zależności od gatunków od roku do czterech lat. Zwykle samica po złożeniu jaj umiera.

To owady roślinożerne. Zjadają liście oraz igły, nektar i pyłek. Larwy zjadają korzenie roślin.

Chrabąszcz majowy jest szkodnikiem drzew liściastych.

To owady z tej rodziny słyną z masowych lotów w maju i czerwcu, zwykle o zachodzie słońca.

Chrabąszcz majowy: Okres występowania imago chrabąszcza majowego i lotów godowych rojów tych owadów.
          Guniak czerwczyk: Okres występowania imago guniaka czerwczyka i lotów godowych rojów tych owadów.
          Ogrodnica niszczylistka: Okres występowania imago ogrodnicy niszczylistki.