PL

Wałkarz lipczyk

Wałkarz lipczyk (Polyphylla fullo) to przedstawiciel rodziny chrząszczowatych o krępej budowie ciała, małej głowie, dużym przedpleczu i odwłoku. Jest największym owadem z rodziny chrabąszczowatych w Polsce. Na wierzchniej, czarnej lub brązowawej stronie ciała, występuje jasny, marmurkowy deseń. Samiec ma dłuższe czułki z wachlarzowatym zakończeniem, złożonym z siedmiu blaszek. Samica ma czułki krótkie, zakończone pięcioma krótkimi blaszkami. W czułkach znajduje się zmysł węchu.

Wałkarz lipczyk (Polyphylla fullo)
© alba1988 - Fotolia.com

W Polsce występuje rzadko, nieco częściej można go spotkać w rejonie Morza Śródziemnego. Lubi wydmy porośnięte sosnami, suche lasy sosnowe.

Bardzo trudny w obserwacji ze względu na nocny tryb życia. Samce rzadko rozpościerają swoje blaszki na czułkach. Wieczorami czasem owady dorosłe latają w pobliżu źródła światła (np. lampy uliczne).

Zjada igły sosny. Larwa odżywia się korzeniami traw.

Larwa rozwija się długo, bo kilka lat w glebie. Po przepoczwarzeniu imago wykopuje korytarzyk i przelatuje na szczyt sosny, gdzie już pozostaje. Samice wracają na ziemię aby złożyć jaja.

Imago tuż po przepoczwarzeniu, wieczorem rozgrzewa się wykonując ćwiczenia na podobieństwo pompek. Wydaje przy tym gwizdy.

To największy chrabąszcz występujący w naszym kraju.