PL

Guniak czerwczyk

Guniak czerwczyk (Amphimallon solstitalis) to chrząszcz bardzo podobny do chrabąszcza majowego. Ma żółtobrązowy kolor, ciało pokryte dość gęsto włoskami. Czułki składają się z dziewięciu członów. Larwy są podobne do larw chrabąszcza majowego.

Guniak czerwczyk (Amphimallon solstitalis)
© Eric Isselée - Fotolia.com

To pospolity chrabąszcz całej środkowej części Europy. Występuje dość pospolicie na terenie całego kraju w ogrodach, parkach, najczęściej w niedalekiej odległości od lasu. Preferuje tereny piaszczyste. Larwy guniaka pojawiają się coraz częściej w miastach.

Owad ten tworzy czasem duże roje. Lata o zmierzchu. Lot wydaje się chaotyczny, towarzyszy mu głośne brzęczenie.

Larwy żerują pod ziemią i uszkadzają korzenie roślin, to szkodniki trawników. Dorosłe osobniki zjadają igły sosen, korę młodych pędów, spijają też sok uszkodzonych roślin.

Rójka odbywa się miesiąc później niż u chrabąszcza majowego, bo w czerwcu i lipcu. Samica składa jaja do ziemi. Larwy żyją w ziemi 2-3 lata.

To szkodnik upraw i drzew.