Cuchnicowate

Cuchnicowate (Scathophagidae) to rodzina owadów z rzędu muchówek, do której zaliczamy w Polsce około 70 gatunków. Najbardziej pospolita jest cuchna nawozowa. Na świecie znanych jest około 300 gatunków tych muchówek.

To muchówki o smukłym odwłoku. Ubarwienie ciała żółte, szare lub czarne. ciało pokryte jest szczecinkami. Skrzydła układają się wzdłuż ciała podczas spoczynku. Skrzydła mają czasem ciemne plamy lub są przyciemniane.

Cuchna nawozowaCuchna nawozowa PL

Scathophaga stercoraria

Cuchna nawozowa (Scathophaga stercoraria) to gatunek muchówki z rodziny cuchnicowatych - najbardziej pospolity gatunek tej rodziny. Ciało ma żółtawą barwę, jest pokryte szczecinkami, odwłok smukły, oczy duże, złożone, brązowe.

To owady aktywne za dnia.

Cuchnicowate osiągają kilkanaście milimetrów długości ciała.

Polują na inne owady. Część gatunków żyje na odchodach. Larwy żywią się najczęściej rozkładającą się materią roślinną.