Cukrzyk (Coereba flaveola)
© salparadis - Fotolia.com

Cukrzyk

Cukrzyk, cukrzyk bananowy (Coereba flaveola) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Niektóre źródła zaliczają ten gatunek do cukrzyków. Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. Ptak ten ma wierzch szary, szara jest także głowa, tu jednak biegnie długa i szeroka, biała brew na okiem, gardło jest szare. Spód ciała jest żółtawy. Na skrzydle widoczne białe lusterko.

Cukrzyk występuje w lasach, zaroślach, w ogrodach, parkach Ameryki Południowej, Środkowej u południowej części Ameryki Północnej.

To ptak osiadły.

Długość ciała wynosi 11 cm, ciężar 9-12 g. Język jest rozszczepiony na końcu. Jest to przystosowanie do pobierania nektaru.

Odżywia się nektarem, a także owadami i owocami. Nazwa błędnie sugeruje, że banany są głównym składnikiem jego diety.

Gniazdo jest zamknięte, nisko nad ziemią. Tylko samica wysiaduje jaja, których jest w zniesieniu od 3 do 6.