Tanagry

Tanagry (Thraupidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych, do której zaliczamy 376 gatunki. W Polsce nie występują żadni przedstawiciele tej rodziny. Nie wyróżnia się jednej cechy tych ptaków.

To na ogół bardzo kolorowe ptaki. Niektóre gatunki są jednobarwne. Dziób tych ptaków jest również zróżnicowany w zależności od gatunku.

Andagra czerwonouchaAndagra czerwonoucha

Anisognathus igniventris

Andagra czerwonoucha (Anisognathus igniventris) to ptak z rodziny tanagr. Upierzenie czarne poza czerwonym obszarem za uchem, spodem i niebieskim kuprem.

Andochruściak większyAndochruściak większy

Geospizopsis unicolor

Andochruściak większy (Geospizopsis unicolor) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie szare, ciemniejsze z wierzchu, u samicy z brązowawym odcieniem i kreskowaniem.

Błękitniczek czerwononogi

Cyanerpes cyaneus

Błękitniczek czerwononogi (Cyanerpes cyaneus) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Samiec w szacie godowej ma niebieskie upierzenie poza czarnym karkiem, ogonem i skrzydłami oraz maską biegnącą przez oko.

Błękitniczek lśniący

Cyanerpes lucidus

Błękitniczek lśniący (Cyanerpes lucidus) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Samiec ma niebieskie upierzenie z czarnym gardłem, maską, lotkami i sterówkami. Nogi żółte.

Błękitniczek purpurowy

Cyanerpes caeruleus

Błękitniczek purpurowy (Cyanerpes caeruleus) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Samiec ma niebiesko-czarne lub purpurowo-czarne upierzenie. Czarne są gardło, pas biegnący przez oko, lotki, brzuch oraz ogon.

Cukrownik modrolicyCukrownik modrolicy

Dacnis venusta

Cukrownik modrolicy (Dacnis venusta) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Ma czarne upierzenie z niebieskimi elementami. Niebieski jest wierzch głowy, boki, szyja i część wierzchniej części ciała.

Cukrownik niebieski

Dacnis cayana

Cukrownik niebieski (Dacnis cayana) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Samiec ma niebieskie upierzenie z czarną maską, gardłem i częścią piór na skrzydłach oraz ogonie.

CukrzykCukrzyk

Coereba flaveola

Cukrzyk, cukrzyk bananowy (Coereba flaveola) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Ptak ten ma wierzch szary, szara jest także głowa, tu jednak biegnie długa i szeroka, biała brew na okiem, gardło jest szare. Spód ciała jest żółtawy.

DiademikDiademik

Stephanophorus diadematus

Diademik (Stephanophorus diadematus) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie niebiesko-fioletowe, ciemniejsze na skrzydłach i ogonie, w części twarzowej również. Na czole charakterystyczny, czerwony czubek.

Gilówka czarnaGilówka czarna

Melopyrrha nigra

Gilówka czarna (Melopyrrha nigra) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie czarne poza częścią białych piór na skrzydłach, tworząc białą kreskę, gdy skrzydła są złożone.

Haczykodziobek białoboczny

Diglossa albilatera

Haczykodziobek białoboczny (Diglossa albilatera) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Samiec ciemnogranatowy z białą plamą z boku ciała. Samica brązowawa z jaśniejszym spodem.

Haczykodziobek lśniącyHaczykodziobek lśniący

Diglossa lafresnayii

Haczykodziobek lśniący (Diglossa lafresnayii) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie czarne z małą białą plamką na barkach. Ptak ten ma charakterystycznie wygięty ku górze dziób, zakończony ostrym haczykiem.

Kardynałek czubatyKardynałek czubaty

Paroaria coronata

Kardynałek czubaty (Paroaria coronata) to ptak z rodziny tanagr. Ma szary wierzch i skrzydła, część szyi, spód biały. Głowa i część piersi czerwone. Na głowie czubek.

KardynałkaKardynałka

Gubernatrix cristata

Kardynałka (Gubernatrix cristata) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie z wierzchu oliwkowe, spód żółty. Gardło, czub na głowie oraz kantarek - czarne. Nad okiem żółte, szerokie brwi.

Magelańczyk żółtoskrzydłyMagelańczyk żółtoskrzydły

Melanodera melanodera

Magelańczyk żółtoskrzydły (Melanodera melanodera) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie żółtawo-brązowe. U samca widoczne czarne gardło w jasnej otoczce.

Modrotanagra żółtobrzuchaModrotanagra żółtobrzucha

Rauenia bonariensis

Modrotanagra żółtobrzucha (Rauenia bonariensis) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Samiec ma niebieską głowę i szyję, skrzydła oraz ogon, ciemną maskę i oliwkowy grzbiet. Spód pomarańczowo-żółty.

Myszatka płowaMyszatka płowa

Catamenia inornata

Myszatka płowa (Catamenia inornata) to ptak z rodziny tanagr. Ma krępą budowę ciała. Upierzenie szarobrązowe., dziób krótki, ale gruby..

Pampasówka szarolicaPampasówka szarolica

Embernagra platensis

Pampasówka szarolica (Embernagra platensis) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie szarawe, ciemniejsze w obrębie twarzy. Skrzydła, ogon i wierzch zielonkawe, czarno kreskowane.

SeledynekSeledynek

Chlorophanes spiza

Seledynek (Chlorophanes spiza) to pięknie ubarwiony ptak z rodziny tanagrów. Ma niebieskie upierzenie poza czarną głową i ciemnymi końcówkami lotek i sterówek. Dziób w górnej części ciemny, żółty w części dolnej.

Szafranka skromnaSzafranka skromna

Sicalis luteola

Szafranka skromna (Sicalis luteola) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie żółtawe z brązowawymi skrzydłami oraz sterówkami. Czoło lekko, wierzch głowy i lica żółto-brązowawe.

Szafranka złotogłowaSzafranka złotogłowa

Sicalis flaveola

Szafranka złotogłowa (Sicalis flaveola) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie żółtawe z nieco ciemniejszymi skrzydłami oraz sterówkami. Czoło lekko pomarańczowe.

Szarogrzbiet cynamonowySzarogrzbiet cynamonowy

Schistochlamys ruficapillus

Szarogrzbiet cynamonowy (Schistochlamys ruficapillus) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie z wierzchu szare. Boki, koniec ogona również są szare. W części twarzowej czarna maska.

SzczotkogłówkaSzczotkogłówka

Eucometis penicillata

Szczotkogłówka (Eucometis penicillata) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Głowa szara, reszta żółta. Wierzch z zielonkawym odcieniem.

Tangarka chabrowaTangarka chabrowa

Thraupis ornata

Tangarka chabrowa (Thraupis ornata) to gatunek ptaka z rodziny tanagrowatych. Upierzenie niebieskawe z zielonymi przebarwieniami na skrzydłach, ogonie i podogoniu.

Tangarka cytrynowaTangarka cytrynowa

Tangara icterocephala

Tangarka cytrynowa (Tangara icterocephala) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie żółte z zielonkawymi skrzydłami. Gardło szarawe i obroża na szyi odgraniczone czarnym, cienkim wąsem.

Tangarka czarnoczelnaTangarka czarnoczelna

Tangara desmaresti

Tangarka czarnoczelna (Tangara desmaresti) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie barwne, kontrastowe, żółto-zielone z niebieską otoczką wokół oczu i na czole, czarną plamą na gardle i czarnym czołem.

Tangarka czarnołbista

Stilpnia heinei

Tangarka czarnołbista (Stilpnia heinei) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie samca niebieskofioletowe poza niebieską głową z czarną czapeczką. Samica zielonkawa, głowa i spód z jasnoniebieskim upierzeniem.

Tangarka czerwonoszyjaTangarka czerwonoszyja

Tangara cyanocephala

Tangarka czerwonoszyja (Tangara cyanocephala) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie barwne, kontrastowe. Na głowie niebieska czapeczka, kark i policzki czerwone. Reszta upierzenia zielona.

Tangarka kropkowanaTangarka kropkowana

Ixothraupis guttata

Tangarka kropkowana (Ixothraupis guttata) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie żółto-zielone z niebieskimi przebarwieniami na skrzydłach i piersi oraz gardle. Piórka mają ciemne środki.

Tangarka lazurowoskrzydłaTangarka lazurowoskrzydła

Thraupis cyanoptera

Tangarka lazurowoskrzydła (Thraupis cyanoptera) to ptaka z rodziny tanagrowatych. Upierzenie szaroniebieskie z lazurowymi przejaśnieniami na skrzydłach. Dziób i nogi czarne.

Tangarka łuskowanaTangarka łuskowana

Tangara dowii

Tangarka łuskowana (Tangara dowii) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Głowa czarna z żółto łuskowanym tyłem głowy, policzkami i piersią. wierzch ciemny, spód żółtopomarańczowy.

Tangarka modrolicaTangarka modrolica

Stilpnia larvata

Tangarka modrolica (Stilpnia larvata) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Ma barwne upierzenie. Głowa jest żółta z niebieskim czołem i licem. Kolor żółty przechodzi ostrą krawędzią w czerń. Spód żółtawy, boki niebieskie.

Tangarka modroskrzydłaTangarka modroskrzydła

Thraupis sayaca

Tangarka modroskrzydła (Thraupis sayaca) to gatunek ptaka z rodziny tanagrowatych. Upierzenie szarawe z niebieskimi skrzydłami ogonem i pokrywami ogonowymi.

Tangarka niebieskaTangarka niebieska

Thraupis episcopus

Tangarka niebieska (Thraupis episcopus) to gatunek ptaka z rodziny tanagrowatych. Głowa jasnoszara z delikatnie niebieskim nalotem, reszta niebiesko-szara, przy czym lotki i sterówki niebieskie.

Tangarka niebieskoszyjaTangarka niebieskoszyja

Stilpnia cyanicollis

Tangarka niebieskoszyja (Stilpnia cyanicollis) to ptak z rodziny tanagrowatych. Głowa i szyja niebieskie, poza czarną maską. Skrzydła z zielono-żółtymi plamami. Pokrywy ogonowe również zielonkawo-żółte.

Tangarka palmowaTangarka palmowa

Thraupis palmarum

Tangarka palmowa (Thraupis palmarum) to gatunek ptaka z rodziny tanagrowatych. Upierzenie żółtawe, brązowawe (lotki i sterówki) z zielonkawym odcieniem, niezbyt jaskrawe.

Tangarka płowaTangarka płowa

Stilpnia cayana

Tangarka płowa (Stilpnia cayana) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie płowe, mniej wyraziste u samicy. Wierzch głowy z pomarańczowym odcieniem, w części twarzowej czarna maska, pierś uu samca ciemna, z fioletowym zabarwieniem.

Tangarka seledynowaTangarka seledynowa

Tangara seledon

Tangarka seledynowa (Tangara seledon) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. To barwny ptak z bladymi, pastelowymi kolorami. Głowa i pierś niebieskawe, kołnierz zielono-żółtawy, spód , cześć skrzydeł i ogona zielonkawe, seledynowe, grzbiet pomarańczowy.

Tangarka szaraTangarka szara

Tangara inornata

Tangarka szara (Tangara inornata) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie szare. Spód jaśniejszy. Skrzydła niemalże czarne. Dziób i nogi czarne.

Tangarka szmaragdowaTangarka szmaragdowa

Tangara florida

Tangarka szmaragdowa (Tangara florida) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie zielone z rozjaśnioną głową. Na policzkach, wokół nasady dzioba, na skrzydłach czarne plamy.

Tangarka żółtobrzuchaTangarka żółtobrzucha

Tangara mexicana

Tangarka żółtobrzucha (Tangara mexicana) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie z wierzchu czarne. Na skrzydłach widoczna niebieska przepaska. Spód żółty. Reszta upierzenia jest niebieska.

Tapiranga ciemna

Ramphocelus carbo

Tapiranga ciemna (Ramphocelus carbo) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Samiec ma ciemnoczerwone upierzenie z czarnymi skrzydłami i ogonem. Dziób u nasady w dolnej szczęce biały, reszta ciemna.

Tapiranga czarnobrzucha

Ramphocelus nigrogularis

Tapiranga czarnobrzucha (Ramphocelus nigrogularis) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Samiec ma czarno-czerwone upierzenie. Czarne są skrzydła, brzuch, ogon i część twarzowa głowy.

Tapiranga maskowa

Ramphocelus sanguinolentus

Tapiranga maskowa (Ramphocelus sanguinolentus) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Samiec ma czarno-czerwone upierzenie. Czarne są skrzydła, spód, koniec ogona i część twarzowa, boki głowy oraz gardło.

Tapiranga purpurowa

Ramphocelus bresilia

Tapiranga purpurowa (Ramphocelus bresilia) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Samiec jaskrawo ubarwiony. Ma czerwone upierzenie z ciemnymi skrzydłami i ogonem. Dziób u nasady w dolnej szczęce biały, reszta ciemna.

Tapiranga szkarłatnaTapiranga szkarłatna

Ramphocelus dimidiatus

Tapiranga szkarłatna (Ramphocelus dimidiatus) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie czerwone z ciemnymi skrzydłami i ogonem. Dziób jasny, w dolnej części biały.

Tapiranga szkarłatno-czarna

Ramphocelus passerinii

Tapiranga szkarłatno-czarna (Ramphocelus passerinii) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Samiec ma czarno-czerwone upierzenie Samica szarobrązowo-oliwkowa z rdzawymi nalotami na piersi i pokrywach ogonowych.

Trznadlówka ostrosternaTrznadlówka ostrosterna

Emberizoides herbicola

Trznadlówka ostrosterna (Emberizoides herbicola) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie szarawe, skrzydła zielonkawo-brązowo-szare, kreskowane. Sterówki ostro zakończone.

Ziarnojadek czarnolicy

Sporophila nigricollis

Ziarnojadek czarnolicy (Sporophila nigricollis) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie samca na głowie i szyi ciemny, spód jasnożółty, wierzch w kolorze ciemnej oliwki. Samica z wierzchu brązowa, spód bladopomarańczowy.

Ziarnojadek maskowy

Sporophila collaris

Ziarnojadek maskowy (Sporophila collaris) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Samica w dużej mierze ma piaskowe upierzenie, samiec również ma jasnobrązowe pióra poza czarną maską na głowie, skrzydłami, ogonem o ciemną obrożą.

Ziarnołusk ciemnogłowyZiarnołusk ciemnogłowy

Saltator atriceps

Ziarnołusk ciemnogłowy (Saltator atriceps) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie z wierzchu żółto - oliwkowe, głowa ciemnoszara z biała brwią, gardło ciemniejsze z biało-rdzawą plamą w środku.

Ziarnołusk okopconyZiarnołusk okopcony

Saltator fuliginosus

Ziarnołusk okopcony (Saltator fuliginosus) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie ciemne. Dziób ma jaskrawą, pomarańczową barwę.

Ziarnołusk płowogardłyZiarnołusk płowogardły

Saltator maximus

Ziarnołusk płowogardły (Saltator maximus) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Wierzch oliwkowozielony. Spód szarawy z pomarańczowymi okolicami pokryw podogonowych. Gardło płowe w ciemnej obwódce.

Ziarnołusk szaryZiarnołusk szary

Saltator coerulescens

Ziarnołusk szary (Saltator coerulescens) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Upierzenie głowy i wierzchu ciemnoszare. Nad okiem biała brew. Gardło białawe, spód jaśniejszy, wpadający w pomarańcz.

Ziębołuszcz kubańskiZiębołuszcz kubański

Phonipara canora

Ziębołuszcz kubański (Phonipara canora) to gatunek ptaka z rodziny tanagrowatych. Czoło, część twarzowa, spód czarne. Wokół czarnego upierzenia na w części twarzowej występuje żółty, grzywiasty obszar.

Żałobnik koroniasty

Tachyphonus coronatus

Żałobnik koroniasty (Tachyphonus coronatus) to gatunek ptaka z rodziny tanagr. Występuje wyraźny dymorfizm płciowy. Samiec ma czarne, a samica brązowe.

Żałobnik płowyŻałobnik płowy

Trichothraupis melanops

Żałobnik płowy (Trichothraupis melanops) to gatunek ptaka z rodziny tanagrowatych. Samiec ma brązowe upierzenie, płowe od spodu, skrzydła i ogon zdecydowanie ciemniejsze. Część twarzowa i czoło czarne, na głowie żółty czub.

• andagra żółtoucha (Anisognathus lacrymosus)
  • andagra czarnolica (Anisognathus melanogenys)
  • andagra złotobrzucha (Anisognathus notabilis)
  • andagra żółtołbista (Anisognathus somptuosus)
  • ziębówka ciemna (Asemospiza fuliginosa)
  • ziębówka skromna (Asemospiza obscura)
  • tanagra dwubarwna (Bangsia arcaei)
  • tanagra złotołbista (Bangsia aureocincta)
  • tanagra modrolica (Bangsia edwardsi)
  • tanagra oliwkowa (Bangsia flavovirens)
  • tanagra czarno-złota (Bangsia melanochlamys)
  • tanagra złotopierśna (Bangsia rothschildi)
  • andotanager kapturowy (Buthraupis montana)
  • cynoberek (Calochaetes coccineus)
  • kłowacz namorzynowy (Camarhynchus heliobates)
  • kłowacz kaktusowy (Camarhynchus pallidus)
  • kłowacz mały (Camarhynchus parvulus)
  • kłowacz ciemnogłowy (Camarhynchus pauper)
  • kłowacz papugodzioby (Camarhynchus psittacula)
  • melodnik (Castanozoster thoracicus)
  • pluszogłówka (Catamblyrhynchus diadema)
  • myszatka mała (Catamenia analis)
  • myszatka śniada (Catamenia homochroa)
  • owadziarka szara (Certhidea fusca)
  • owadziarka zielona (Certhidea olivacea)
  • tangarka błękitna (Chalcothraupis ruficervix)
  • czarnoczubek (Charitospiza eucosma)
  • szmaragdotanagra czarnogardła (Chlorochrysa calliparaea)
  • szmaragdotanagra wspaniała (Chlorochrysa nitidissima)
  • szmaragdotanagra lśniąca (Chlorochrysa phoenicotis)
  • andotanager zielony (Chlorornis riefferii)
  • tanagerek żółtogłowy (Chrysothlypis chrysomelas)
  • tanagerek szkarłatny (Chrysothlypis salmoni)
  • srokotanager (Cissopis leverianus)
  • andotanager złoty (Cnemathraupis aureodorsalis)
  • andotanager czarnogardły (Cnemathraupis eximia)
  • andokapturnik (Cnemoscopus rubrirostris)
  • katingowczyk (Compsothraupis loricata)
  • prostodziobek białoczelny (Conirostrum albifrons)
  • prostodziobek dwubarwny (Conirostrum bicolor)
  • prostodziobek wielki (Conirostrum binghami)
  • prostodziobek szary (Conirostrum cinereum)
  • prostodziobek białobrewy (Conirostrum ferrugineiventre)
  • prostodziobek białouchy (Conirostrum leucogenys)
  • prostodziobek amazoński (Conirostrum margaritae)
  • prostodziobek rdzawy (Conirostrum rufum)
  • prostodziobek czarnogłowy (Conirostrum sitticolor)
  • prostodziobek rdzaworzytny (Conirostrum speciosum)
  • prostodziobek rdzawobrewy (Conirostrum tamarugense)
  • żałobnik stożkodzioby (Conothraupis mesoleuca)
  • żałobnik białobrzuchy (Conothraupis speculigera)
  • chórzyk (Coryphaspiza melanotis)
  • krasnoczubek ognisty (Coryphospingus cucullatus)
  • krasnoczubek siwy (Coryphospingus pileatus)
  • beretnik szarobrzuchy (Creurgops dentatus)
  • beretnik rdzawobrzuchy (Creurgops verticalis)
  • błękitniczek krótkodzioby (Cyanerpes nitidus)
  • modrotanager (Cyanicterus cyanicterus)
  • tanagrówka (Cypsnagra hirundinacea)
  • cukrownik białobrzuchy (Dacnis albiventris)
  • cukrownik strojny (Dacnis berlepschi)
  • cukrownik żółtobrzuchy (Dacnis flaviventer)
  • cukrownik turkusowy (Dacnis hartlaubi)
  • cukrownik modrołbisty (Dacnis lineata)
  • cukrownik czarnobrody (Dacnis nigripes)
  • cukrownik seledynowy (Dacnis viguieri)
  • haczykodziobek cynamonowy (Diglossa baritula)
  • haczykodziobek czarnogardły (Diglossa brunneiventris)
  • haczykodziobek modry (Diglossa caerulescens)
  • haczykodziobek szarobrzuchy (Diglossa carbonaria)
  • haczykodziobek maskowy (Diglossa cyanea)
  • haczykodziobek łuskowany (Diglossa duidae)
  • haczykodziobek jednobarwny (Diglossa glauca)
  • haczykodziobek ciemny (Diglossa gloriosa)
  • haczykodziobek epoletowy (Diglossa gloriosissima)
  • haczykodziobek czarniawy (Diglossa humeralis)
  • haczykodziobek indygowy (Diglossa indigotica)
  • haczykodziobek duży (Diglossa major)
  • haczykodziobek wąsaty (Diglossa mystacalis)
  • haczykodziobek śniady (Diglossa plumbea)
  • haczykodziobek rdzawobrzuchy (Diglossa sittoides)
  • haczykodziobek wenezuelski (Diglossa venezuelensis)
  • diuka (Diuca diuca)
  • trzcinowiec (Donacospiza albifrons)
  • andomodraszek rdzawobrzuchy (Dubusia castaneoventris)
  • andomodraszek sędziwy (Dubusia taeniata)
  • trznadlówka duża (Emberizoides duidae)
  • trznadlówka mała (Emberizoides ypiranganus)
  • pampasówka szarogłowa (Embernagra longicauda)
  • gardlik (Euneornis campestris)
  • darwinka szydłodzioba (Geospiza acutirostris)
  • darwinka grubodzioba (Geospiza conirostris)
  • darwinka czarna (Geospiza fortis)
  • darwinka mała (Geospiza fuliginosa)
  • darwinka wielkodzioba (Geospiza magnirostris)
  • darwinka duża (Geospiza propinqua)
  • darwinka kaktusowa (Geospiza scandens)
  • darwinka północna (Geospiza septentrionalis)
  • andochruściak mniejszy (Geospizopsis plebejus)
  • bambusozięb łupkowaty (Haplospiza rustica)
  • bambusozięb jednobarwny (Haplospiza unicolor)
  • cudotanagerek żółtogardły (Hemithraupis flavicollis)
  • cudotanagerek czarnolicy (Hemithraupis guira)
  • cudotanagerek rudogłowy (Hemithraupis ruficapilla)
  • czubkobrewik ubogi (Heterospingus rubrifrons)
  • czubkobrewik żałobny (Heterospingus xanthopygius)
  • punańczyk szary (Idiopsar brachyurus)
  • punańczyk rdzawogrzbiety (Idiopsar dorsalis)
  • punańczyk białobrody (Idiopsar erythronotus)
  • punańczyk białoskrzydły (Idiopsar speculifer)
  • ineczka wąsata (Incaspiza laeta)
  • ineczka szaroskrzydła (Incaspiza ortizi)
  • ineczka maskowa (Incaspiza personata)
  • ineczka wspaniała (Incaspiza pulchra)
  • ineczka mała (Incaspiza watkinsi)
  • złotoszyjnik (Iridophanes pulcherrimus)
  • modraszek żółtogardły (Iridosornis analis)
  • modraszek Jelskiego (Iridosornis jelskii)
  • modraszek złotogardły (Iridosornis porphyrocephalus)
  • modraszek inkaski (Iridosornis reinhardti)
  • modraszek złotołbisty (Iridosornis rufivertex)
  • tangarka plamista (Ixothraupis punctata)
  • tangarka rdzawogardła (Ixothraupis rufigula)
  • tangarka zielona (Ixothraupis varia)
  • tangarka żółtawa (Ixothraupis xanthogastra)
  • zieleńczyk czarnołbisty (Kleinothraupis atropileus)
  • zieleńczyk białobrewy (Kleinothraupis auricularis)
  • zieleńczyk złotobrewy (Kleinothraupis calophrys)
  • zieleńczyk stokowy (Kleinothraupis parodii)
  • zieleńczyk szarołbisty (Kleinothraupis reyi)
  • lanio czarnogardły (Lanio aurantius)
  • lanio rdzaworzytny (Lanio fulvus)
  • lanio białogardły (Lanio leucothorax)
  • lanio białoskrzydły (Lanio versicolor)
  • szarzynek jednobarwny (Lophospingus griseocristatus)
  • szarzynek maskowy (Lophospingus pusillus)
  • żałobnik ognistoczuby (Loriotus cristatus)
  • żałobnik białoskrzydły (Loriotus luctuosus)
  • żałobnik rdzawobrzuchy (Loriotus rufiventer)
  • ziębołuszcz barbadoski (Loxigilla barbadensis)
  • ziębołuszcz rdzawobrody (Loxigilla noctis)
  • jamajczyk (Loxipasser anoxanthus)
  • magelańczyk żółtowąsy (Melanodera xanthogramma)
  • ziębołuszcz ciemnolicy (Melanospiza bicolor)
  • ziębołuszcz czarny (Melanospiza richardsoni)
  • gilówka duża (Melopyrrha grandis)
  • gilówka rdzawoczelna (Melopyrrha portoricensis)
  • gilówka rudobrewa (Melopyrrha violacea)
  • świergoszczyk szarosterny (Microspingus alticola)
  • świergoszczyk kasztanowaty (Microspingus cabanisi)
  • świergoszczyk popielaty (Microspingus cinereus)
  • świergoszczyk rudobrewy (Microspingus erythrophrys)
  • świergoszczyk rdzaworzytny (Microspingus lateralis)
  • świergoszczyk czarnogłowy (Microspingus melanoleucus)
  • świergoszczyk obrożny (Microspingus torquatus)
  • świergoszczyk płowy (Microspingus trifasciatus)
  • polańczyk maskowy (Nemosia pileata)
  • polańczyk rubinowy (Nemosia rourei)
  • dzierzbotanagra (Neothraupis fasciata)
  • ochrówka (Nephelornis oneilli)
  • tristanik mały (Nesospiza acunhae)
  • tristanik duży (Nesospiza wilkinsi)
  • cynamonówka (Orchesticus abeillei)
  • amazonek (Parkerthraustes humeralis)
  • kardynałek rdzawoczelny (Paroaria baeri)
  • kardynałek żółtodzioby (Paroaria capitata)
  • kardynałek krasnogłowy (Paroaria dominicana)
  • kardynałek czarnogardły (Paroaria gularis)
  • kardynałek czarnouchy (Paroaria nigrogenis)
  • chruściak czarnogłowy (Phrygilus atriceps)
  • chruściak szarogłowy (Phrygilus gayi)
  • chruściak magellański (Phrygilus patagonicus)
  • chruściak punański (Phrygilus punensis)
  • ineczka grubodzioba (Piezorina cinerea)
  • kokośnik (Pinaroloxias inornata)
  • modrotanagra płowobrzucha (Pipraeidea melanonota)
  • wegetariańczyk (Platyspiza crassirostris)
  • tangarka lazurowa (Poecilostreptus cabanisi)
  • tangarka srokata (Poecilostreptus palmeri)
  • rudoliczka szarobrzucha (Poospiza baeri)
  • czywik białogardły (Poospiza boliviana)
  • rudoliczka rdzawobrzucha (Poospiza garleppi)
  • złotogardlik białobrewy (Poospiza goeringi)
  • czywik maskowy (Poospiza hispaniolensis)
  • czywik białowąsy (Poospiza nigrorufa)
  • czywik ozdobny (Poospiza ornata)
  • czywik czarnolicy (Poospiza rubecula)
  • złotogardlik rdzawobrewy (Poospiza rufosuperciliaris)
  • czywik mahoniowy (Poospiza whitii)
  • andoczywik duży (Poospizopsis caesar)
  • andoczywik rdzawoboczny (Poospizopsis hypocondria)
  • andomodraszek białobrewy (Pseudosaltator rufiventris)
  • andołuszczek kapturowy (Pseudospingus verticalis)
  • andołuszczek ubogi (Pseudospingus xanthophthalmus)
  • tapiranga ognista (Ramphocelus flammigerus)
  • tapiranga kreskowana (Ramphocelus melanogaster)
  • karminka (Rhodospingus cruentus)
  • żółtonos pręgosterny (Rhopospina alaudina)
  • żółtonos lazurowy (Rhopospina caerulescens)
  • żółtonos okopcony (Rhopospina carbonaria)
  • żółtonos śniady (Rhopospina fruticeti)
  • wyspiarczyk (Rowettia goughensis)
  • ziarnołusk białobrewy (Saltator albicollis)
  • ziarnołusk czarnoskrzydły (Saltator atripennis)
  • ziarnołusk złotodzioby (Saltator aurantiirostris)
  • ziarnołusk maskowy (Saltator cinctus)
  • ziarnołusk białogardły (Saltator grossus)
  • ziarnołusk grubodzioby (Saltator maxillosus)
  • ziarnołusk kapturowy (Saltator nigriceps)
  • ziarnołusk rdzawoboczny (Saltator orenocensis)
  • ziarnołusk zielonawy (Saltator similis)
  • ziarnołusk kreskowany (Saltator striatipectus)
  • ziarnołusk czarnogardły (Saltatricula atricollis)
  • ziarnołusk wspaniały (Saltatricula multicolor)
  • szarogrzbiet czarnolicy (Schistochlamys melanopis)
  • śnieżnogłowik (Sericossypha albocristata)
  • szafranka duża (Sicalis auriventris)
  • szafranka kanarkowa (Sicalis citrina)
  • szafranka czerwonoczelna (Sicalis columbiana)
  • szafranka patagońska (Sicalis lebruni)
  • szafranka żółta (Sicalis lutea)
  • szafranka żółtogłowa (Sicalis luteocephala)
  • szafranka pustynna (Sicalis mendozae)
  • szafranka oliwkowa (Sicalis olivascens)
  • szafranka peruwiańska (Sicalis raimondii)
  • szafranka Taczanowskiego (Sicalis taczanowskii)
  • szafranka szaroucha (Sicalis uropigyalis)
  • andolasówka oliwkowa (Sphenopsis frontalis)
  • andolasówka czarnoucha (Sphenopsis melanotis)
  • andagra modrogłowa (Sporathraupis cyanocephala)
  • ziarnojadek białogardły (Sporophila albogularis)
  • ziarnojadek plamoskrzydły (Sporophila americana)
  • ziarnojadek kasztanowobrzuchy (Sporophila angolensis)
  • ziarnojadek czarnodzioby (Sporophila atrirostris)
  • ziarnojadek araukariowy (Sporophila beltoni)
  • ziarnojadek cynamonowy (Sporophila bouvreuil)
  • ziarnojadek łuskowany (Sporophila bouvronides)
  • ziarnojadek dwuobrożny (Sporophila caerulescens)
  • ziarnojadek brązowobrzuchy (Sporophila castaneiventris)
  • ziarnojadek kasztanowaty (Sporophila cinnamomea)
  • ziarnojadek kruczy (Sporophila corvina)
  • ziarnojadek grubodzioby (Sporophila crassirostris)
  • ziarnojadek sierpodzioby (Sporophila falcirostris)
  • ziarnojadek białorzytny (Sporophila fringilloides)
  • ziarnojadek duży (Sporophila frontalis)
  • ziarnojadek samotny (Sporophila funerea)
  • ziarnojadek rdzaworzytny (Sporophila hypochroma)
  • ziarnojadek płowy (Sporophila hypoxantha)
  • ziarnojadek ciemnonogi (Sporophila intermedia)
  • ziarnojadek białobrzuchy (Sporophila leucoptera)
  • ziarnojadek wąsaty (Sporophila lineola)
  • ziarnojadek żałobny (Sporophila luctuosa)
  • ziarnojadek wielkodzioby (Sporophila maximiliani)
  • ziarnojadek czarnobrzuchy (Sporophila melanogaster)
  • ziarnojadek rudobrzuchy (Sporophila minuta)
  • ziarnojadek czarnowstęgi (Sporophila morelleti)
  • ziarnojadek białobrody (Sporophila murallae)
  • ziarnojadek czarnogrzbiety (Sporophila nigrorufa)
  • ziarnojadek czarny (Sporophila nuttingi)
  • ziarnojadek bagienny (Sporophila palustris)
  • ziarnojadek papugodzioby (Sporophila peruviana)
  • ziarnojadek melodyjny (Sporophila pileata)
  • ziarnojadek siwy (Sporophila plumbea)
  • ziarnojadek moczarowy (Sporophila ruficollis)
  • ziarnojadek popielaty (Sporophila schistacea)
  • ziarnojadek Taczanowskiego (Sporophila simplex)
  • ziarnojadek rudobrody (Sporophila telasco)
  • ziarnojadek obrożny (Sporophila torqueola)
  • tangarka jasnogrzbieta (Stilpnia argyrofenges)
  • tangarka antylska (Stilpnia cucullata)
  • tangarka czarnogłowa (Stilpnia cyanoptera)
  • tangarka skromna (Stilpnia meyerdeschauenseei)
  • tangarka czarnowstęga (Stilpnia nigrocincta)
  • tangarka rajska (Stilpnia peruviana)
  • tangarka modrogardła (Stilpnia phillipsi)
  • tangarka ozdobna (Stilpnia preciosa)
  • tangarka siwogrzbieta (Stilpnia viridicollis)
  • tangarka maskowa (Stilpnia vitriolina)
  • żałobnik nadbrzeżny (Tachyphonus delatrii)
  • żałobnik epoletowy (Tachyphonus phoenicius)
  • żałobnik czarny (Tachyphonus rufus)
  • żałobnik płowoczuby (Tachyphonus surinamus)
  • tangarka złota (Tangara arthus)
  • tangarka hiacyntowa (Tangara callophrys)
  • tangarka zielonogłowa (Tangara chilensis)
  • tangarka złotoucha (Tangara chrysotis)
  • tangarka modrobrewa (Tangara cyanotis)
  • tangarka czarnogardła (Tangara cyanoventris)
  • tangarka wspaniała (Tangara fastuosa)
  • tangarka zielonoucha (Tangara fucosa)
  • tangarka rudogłowa (Tangara gyrola)
  • tangarka modrowąsa (Tangara johannae)
  • tangarka lśniąca (Tangara labradorides)
  • tangarka rdzawoskrzydła (Tangara lavinia)
  • tangarka berylowa (Tangara nigroviridis)
  • tangarka ognistogłowa (Tangara parzudakii)
  • tangarka rdzawolica (Tangara rufigenis)
  • tangarka złoto-zielona (Tangara schrankii)
  • tangarka modra (Tangara vassorii)
  • tangarka jasnorzytna (Tangara velia)
  • tangarka żółtoucha (Tangara xanthocephala)
  • andagra maskowa (Tephrophilus wetmorei)
  • tersyna (Tersina viridis)
  • kapturzyk kasztanowaty (Thlypopsis fulviceps)
  • kapturzyk Taczanowskiego (Thlypopsis inornata)
  • kapturzyk cynamonowy (Thlypopsis ornata)
  • kapturzyk inkaski (Thlypopsis pectoralis)
  • kapturzyk rudy (Thlypopsis pyrrhocoma)
  • kapturzyk żółtobrzuchy (Thlypopsis ruficeps)
  • kapturzyk pomarańczowy (Thlypopsis sordida)
  • kapturzyk szarouchy (Thlypopsis superciliaris)
  • tangarka żółtoskrzydła (Thraupis abbas)
  • tangarka sina (Thraupis glaucocolpa)
  • kubanik (Tiaris olivaceus)
  • sztolcmanka (Urothraupis stolzmanni)
  • polniczka (Volatinia jacarina)
  • tanagra złotogardła (Wetmorethraupis sterrhopteron)
  • niebieszczek (Xenodacnis parina)
  • ineczka szara (Xenospingus concolor)

Ptaki te zasiedlają praktycznie całą Amerykę Południową i dużą część Ameryki Północnej. Występują też na Karaibach. Ptaki te zamieszkują lasy, zarośla, ogrody, obszary porośnięte trawą. Występują zarówno na nizinach jak i w górach.

Gatunki żyjące w tropikach nie podejmują wędrówek. Część gatunków odbywa migracje pionowe lub sezonowe. Kilka gatunków wędruje na lęgi na obszary o klimacie umiarkowanym. Wiele gatunków w ogóle nie śpiewa, część robi to słabo, niewiele śpiewa intensywnie.

Dziesiąta lotka jest znacznie zredukowana. Ptaki te ważą najczęściej około 20 g. Ciężar waha się od 8,5 do 114 g. Długość ciała wynosi od 9 do 28 cm. U gatunków pijących nektar dziób jest długi i lekko zakrzywiony. Również język często jest dostosowany do spijania nektaru. Dzioby gatunków owadożernych są krótsze i spłaszczone.

Gniazdo to czarka, starannie upleciona, umieszczona na drzewach lub krzewach. U kilka gatunków gniazda są zamknięte, a wejścia są z boku. Samica składa zwykle 2 jaja. Mają niebieskawy lub biały kolor, z plamkowaniem lub nieregularnymi liniami. Okres inkubacji trwa od 12 do 18 dni. Pisklęta po wykluciu przez 11-24 dni pozostają w gnieździe.

Część gatunków spija nektar. Inne są owadożerne. Są tu też typowe ziarnojady i owocożercy.

Kilka gatunków tanagr jest krytycznie zagrożonych.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Ptaki online na żywo

W Internecie jest wiele stron z możliwością podglądania ptaków na żywo online, za pośrednictwem kamer. Najczęściej podgląda się ptaki w ich gniazdach oraz przy karmnikach.